Dag 98 A Salceda-Santiago de Compostela.

14 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Na 98 dagen (geteld dus vanaf vertrek vorig jaar van thuis uit) gearriveerd in Santiago.
Deze laatste dag bijna geheel in de regen gelopen. Ook koud en veel wind. Bij aankomst niet echt een euforisch gevoel. Maar dat had ik wel eigenlijk al binnen 2 weken lopen. Voor mij is het dan ook belangrijker dat m'n been er nog aan zit en uitstekend functioneert.
Mooi meegenomen is dat ik morgenvroeg mijn Compostela ga scoren. Of ze mijn tocht van vorig jaar meerekenen in de loopdagen weet ik eigenlijk niet, waarschijnlijk wordt alleen de tocht van Limoges naar Santiago gehonoreerd. Je kunt naast de Compostela ook een certificaat krijgen met je totaal afgelegde afstand.
Nu lig ik in een albergue 2km van centrum Compostela. Dat is vanwege het enorme aantal pelgrims in de stad. Morgenvroeg hoop ik een plekje dichterbij het centrum te vinden en ga dan ook mijn Compostela afhalen. Vervolgens de stad nog eens bekijken. Grotendeels is het een gruwelijke grijze stad, maar het centrum ziet er wel goed uit. Alles is natuurlijk totaal op toerisme en pelgrims afgesteld; souvenierwinkels, bars en restaurants.
Vanmiddag natuurlijk al naar het centrum geweest, gaan eten en drinken. Nu aardig afgemeld, want in totaal weer een flinke afstand gelopen.
Maik en Jimmy gaan morgen direct door naar Finistere. Dat gaat dan in 3 dagen. Ik heb daar effe geen zin in, neem een dag rust en heb in principe nog een week of 2 voor ik thuis moet zijn.
Eind van de week wordt het weer beter en ik denk dat ik volledig te voet naar Finistere, Muxia en retour Santiago loop. Vervolgens kan ik dan vanuit Santiago de thuisreis boeken, mogelijk met ergens een tussenstop.

1. Marco:
    14 juni 2016
    Gefeliciteerd met je prestatie, veel respect voor je doorzettingsvermogen.
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Deze ervaring kan niemand je meer afnemen!
    Stoer hoor! Hopelijk zie je het vat nog slingeren en klaart het weer op zodat je weer zin krijgt om nog een stukkie verder te lopen.
    Tja: mogen we nu nog wel buen camino zeggen? Doe het lekker toch..
    Jacqueline
  3. Dannis. 2015 Tiel-Santiago / 2017 Porto Santiago / 2019 Lissabon Porto / 2021 Del Norte:
    He Pelgrim,

Van harte met het behalen van deze prestatie. Het gaat niet om het doel Santiago maar om de reis ernaar toe. De ontberingen, de ontmoetingen, de prachtige natuur, het goede en slechte eten. De mooie en minder mooie slaapplekken. Het hoort er allemaal bij. Deze ervaring kunnen ze niet meer van je afnemen. Straks weer terug naar je dagelijkse leven. Probeer het gevoel lekker vast te houden.

Vriendelijke wandelgroet Dannis
  4. Frans Jongen:
    Hoi Paul,

Wat een mooie prestatie om alleen naar Compostela te wandelen.
    Ik zie je wel als je terug bent
    Groetjes Mia en Frans.
  5. Frank:
    14 juni 2016
    Gefeliciteerd met deze prestatie, zeker na de tegenslagen vorig jaar toch een hele overwinning. Geniet er nog lekker 2 weken van.
  6. Math:
    14 juni 2016
    Een hele goede en liefde volle avond Paul en een verdiende proficiat voor jou met deze bijzondere tocht als camino , nog fijne dagen en wel tot ziens , van harte groet
    Math boers
  7. J. Devue-de Hoon:
    Hoi Paul,
    van harte Proficiat, je heb je einddoel bijna bereikt zie ik wel, geweldig hoor.
    Doe verder wat je zelf het fijnste vind en je heb een mooie afsluiting, waar je je hele leven op terug kan lijken, wat moet dat een geweldige ervaring zijn.
    Geniet nog even en dan zien we elkaar weer in Eys, bij een lekkere tas koffie en een stuk Limburgse vla.
    Neem je besluit, en alvast een fijne terug reis toegewenst, tot ziens
    Groeten van de hele familie.
    En van Oom Harry en Tante Jaantje
  8. J. Devue-de Hoon:
    Neem je besluit, en alvast een fijne terug reis toegewenst, tot ziens
    Groeten van de hele familie.
    En van Oom Harry en Tante Jaantje
  9. Peter en Gerda:
    14 juni 2016
    Hallo Paul, langs de Parador naar beneden, eerste straat rechts, aan de rechter kant het derde restaurant Tarara kun je goed en goedkoop eten.
  10. Bert en Mies:
    Hoi Paul,
    Van harte gefeliciteerd met je fantastische prestatie. Bedankt voor het delen van je avonturen en de prachtige foto´s. Het is echt meer dan de moeite waard om naar Muxia en Finistere te wandelen. We wensen je nog hele fijne (wandel)dagen.
    Groet, Bert en Mies van Hoorn
  11. Carla:
    Hoi Paul,

Gefeliciteerd met deze prestatie!! Knap hoor.. Nog veel plezier de komende dagen!

Groetjes Carla
  12. Bert:
    Hallo pelgrim Paul,
    Op zich al een compliment dat je elke dag weer jouw ervaringen met je volgers hebt gedeeld.
    Gefeliciteerd met het bereiken van Compostella, het Sterrenveld. Je moest er wel voor langs de achterkant van de maan, vorig jaar door fysieke tegenslag. Maar dat heeft je wilskracht gesterkt, dat las ik steeds weer tussen de regels door.
    Nu staat je niets meer in de weg. Alle ervaringen van 2 jaar kun je met een voldaan en gerust hart mee naar huis nemen.
  13. Paul oet Sjinne:
    Hoi Paul,
    van harte gefeliciteerd met het behalen van je eindbestemming!
    Met al je mooie reis verhalen en prachtige foto's was het een genot om dit met jou te mogen delen. Geniet er nog 2 weken goed van voordat het "gewone" leven weer z'n intrede doet. Groetjes van Paul, Carola, Alaine en Stefanie oet Sjinne.
  14. Jeannie:
    15 juni 2016
    Hallo Paul gefeliciteerd met je eindbestemming geweldig en bedankt voor de mooie foto's nu nog even rustig aan en geniet nog
    een paar dagen hopelijk met mooi weer en wel thuis groetjes Jeannie
  15. Frans Van Wanrooij:
    Hoi Paul,
    gefeliciteerd, een doel gesteld en achterna "gejaagd". Mooie reisverhalen verlucht met fraaie foto's. Het was elke keer weer een genot je anvonturen de lezen en zien. Dank dat je deze met ons wilde delen.
    Na het laatste stukje een behouden terugreis.
    Groet Frans
  16. Brigitte:
    16 juni 2016
    Hoi Paul, van harte proficiat! Geweldig dat je nu eindelijk Santiago de Compostela hebt bereikt. Wat heb je niet allemaal moeten doorstaan... leuke en minder leuke belevenissen, maar door je enorme wilskracht heb je 't toch maar gehaald. Petje af! Wat heb ik ( en zeker ook jou medevolgers ) toch genoten van je prachtige reisverhalen en mooie foto's. Nog veel plezier op je verdere reis, groetjes Brigitte