Thuis.

27 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Naast de kilometer en de mijl, bestaat er ook een Spaanse kilometer. De pelgrim weet dat wel, 3 Spaanse kilometers = 5 gewone kilometers. Soms vallen die Spaanse eenheden ook wel eens gunstig uit, zo was ik gisterenmiddag (na een busreis van bijna 27 uur) al even na 14uur aan het prachtige treinstation van Luik. Dit i.p.v. 16uur, zoals op mijn ticket vermeld.

Hoewel de busreis op zijn Spaans verliep, toch aangenaam om zo "langzaam" naar huis terug te keren.Dat Spaanse verloop zit hem in het slechts Spaans spreken van de chauffeurs (met bijbehorende misverstanden en onduidelijkheden). Ook in Astorga op een nieuwe chauffeur moeten wachten, die per taxi zou arriveren. Dat koste een uur, waardoor we de overstapbus in Suco maar net gehaald hebben en bovendien de eetpauze van een uur hebben gemist. Uiteindelijk 4 uur later pas, om 0.30uur, bij een tankstation "gedineerd" (lauwe koffie en taaie croissants).

De busreis op zich was erg mooi en kruiste in Spanje diverse keren de route van de Camino Frances. Interessant om te zien, mocht ik ooit die route nog eens gaan lopen.

Gedurende de reis door Frankrijk ook om de 4 uur een korte pauze gehouden. Het is dan ontnuchterend om het prijsverschil mee te maken, een flesje cola bij tankstation Frankrijk kost zomaar €3,60! Ik geloof dat je in de supermarkt in Spanje nog geen 50 cent betaalde voor eenzelfde flesje.

Op de hele reis trouwens geen oog dicht kunnen doen. Ik heb geloof ik nog nooit kunnen slapen in een rijdend voertuig. Vanaf Suco wel een aardige reisgenote naast me gehad. Een Portugees/Zwitsers meisje, die van Porto naar Berlijn onderweg was. Gezellig zitten babbelen in het Engels en bovendien kon ze de Spaanse wartaal van de buschauffeurs perfect voor me vertalen. In de bus ook een goede stemming, de helft pelgrims (hoofdzakelijk Duits) en de andere helft toeristen en gastarbeiders op weg naar Duitsland.

In de eerste bus wel nog een Nederlander ontmoet, maar die stapte in Suco over op een andere bus richting Breda en andere plaatsen in Noord Nederland.

Bij de binnenkomst van België en zeker bij de laatste pauze in Brussel, meteen kennisgemaakt met het Noord europese klimaat. Een fikse regenbui gehad en zware bewolking. Tijdens mijn wandeling eigenlijk maar 3 dagen noemenswaard regen gehad. Dat zal weer wennen worden!

In Luik opgepikt door mijn ouders en nog voor 16uur echt helemaal thuis. Zoals te zien op de foto's een warm onthaal met spandoek en al!

Thuisgekomen, na begroeting van mijn katten, bijna direct het bed ingedoken. En wat slaapt dat weer lekker in je eigen bed!

Vanmorgen maar gestart met het uitpakken van de wandelkar. In elk geval het wasgoed bijeen gezocht en de tent uitgepakt om even goed te laten drogen. De rest volgt de komende dagen wel. Ook aan de post lezen en verwerken, e-mails afhandelen en dat soort dingen ben ik nog niet echt toe.

Wel al genoten van een goede kop koffie en broodjes met hollandse kaas! Ook de eigen douche deed het vanmorgen perfect.

Nu eerst langzaamaan het gewone leven weer oppakken en tussendoor foto's sorteren, de certificaten inlijsten en zien dat alle reisspullen weer wat georganiseerd hun plaatsje terugvinden in huis.

Dit was dus echt het laatste verslag op deze blog. Voor alle duidelijkheid, dat ik volgend jaar al weer een tocht maak zit er niet in. Zoveel mazzel (en ook financiën) heb ik nou ook weer niet. Maar over enkele jaren zit het er wel dik in dat ik weer op stap ga. Mocht er evenwel iemand zijn met een te dikke beurs of weet je iemand die me wil sponsoren gedurende mijn reizen, ik kan eventueel morgen al vertrekklaar zijn!

Bedank nogmaals allemaal voor het lezen, kijken, volgen, reageren, mailen, SMS-en, bellen enz. tijdens mijn reis. Dat maakte de trip nog aangenamer!

Groet,

Paul.

1. Jacqueline:
    Hey Polleke,
    Fijn dat je weer in (het nogal natte) Nederland bent gearriveerd.
    Jij ook bedankt voor alle tijd die je aan de blog hebt besteed. Heel leerzaam (en aanstekelijk en daardoor wel wat sponsering waard).
    Jacqueline
  2. Jose:
    27 juni 2016
    Hoi Paul, nou hier dan van mij ook laatste reactie,ook van mij welkom (helaas natte Eys) thuis, nogmaals bedankt voor je fijne reisverslagen en mooie kiekjes en nu maar even vet genieten van een welverdiende rust.Groetjes en tot een volgende pelgrim tocht. José
  3. Frank:
    27 juni 2016
    Blij dat je weer heelhuids thuis bent. Zal inderdaad wel wennen worden na het onthaasten.
  4. Maria en Hein:
    29 juni 2016
    Hoi Paul, je bent weer veilig thuis aangekomen.
    Bedankt voor al je mooie reisverhalen, die je met veel humor hebt geschreven en al die mooie foto's die je gemaakt hebt.
    En nu nagenieten van alles wat je beleefd en de ervaringen die je hebt opgedaan.
    Groetjes Hein en Maria en tot een volgende pelgrims tocht over ???
  5. COR:
    29 juni 2016
    Hoi Paul, blij dat je er bent! Bedankt voor de weken dat ik mee mocht genieten van jouw tocht. Bedankt dat je nog een lichtje voor me opgestoken hebt. ik ben inmiddels weer thuis en vertrouw erop dat alles goed is. Ga jij maar lekker tot rust komen en je gewone leventje weer oppakken. Als je ooit nog eens 'n tocht gaat maken en een reisverslag schrijft ben ik weer graag van de partij! Nogmaals dank. Groetjes: COR