Dagje Santiago.

27 september 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Uitgeslapen tot 8uur, gedouched en koffie met een broodje gedaan hier in het monasterie Menor. Daarna een rondje door Santiago gelopen. Even gebabbeld met een gepensioneerde man uit (jawel!) Tasmanië bij een kopje koffie. Gelukkig persoon, reist zomaar nog even door naar Parijs, Berlijn en vervolgens Israël om daar nog wat te gaan lopen.
Afijn, ik ben naar het pelgrimsbureau gelopen en heb daar weer zowat 2,5uur staan wachten op Compostela voor de Inglés. Zelfs een Spanjaard vóór me in de rij vond deze wachttijden belachelijk en vind dat ze de organisatie eens wat moeten verbeteren om sneller te werken.
Er zijn in totaal 17 loketten om Compostela te halen, maar meestal is er maar een derde van in gebruik.
Al dik in de middag maar voor een maaltijd gegaan en gekozen voor een grote pizza. Bediening doet nors, maar pizza is erg lekker. Bij het betalen tegen de ober gezegd dat ie fooi had gekregen, wanneer er ook een lachje vanaf kon. Gevolg: hij keek nog chagrijniger.
Ik kon het gewoon effe niet laten; 9 van de 10 keer, wanneer ik mijn geld besteed aan eten, drinken of wat dan ook, wordt ik nors, chagrijnig of ronduit vuil bekeken.
En dan maar klagen dat pelgrims krenten zijn en te weinig geld besteden op hun camino's.

Maar al met al dit jaar de mooiste Camino tot nu toe gelopen, de Salvador. Iets daarachter op nummer 2 de Primitivo. Het wordt voor volgend jaar (of mss. ook later) nog niet zo eenvoudig om weer een tocht uit te zoeken, waar een behoorlijke uitdaging in zit.
Ik zag in de tracks die ik opneem van de wandeling, dat ik op Salvador en Primitivo samen 14km heb geklommen. Tijd misschien voor de Pyreneeën of Alpen of iets dergelijks. De Pyreneeën zijn van west naar oost te volgen via Franse zijde (GR10) of Spaanse zijde (GR11). Klein stukje GR10 al gezien in 2016, tussen St Jean Pied de Port en Irun.
Afijn, er komt vast wel weer een nieuwe tocht, maar zou ook best de Portugues of de via de Plata kunnen worden. Zal er nog eens een nachtje over slapen.
Gek genoeg ben ik nog meer gehecht geraakt aan mijn Wheelie, snap zelf niet hoe ik bepaalde trajecten op Salvador en Primitivo voor mekaar heb gekregen, maar het is uiteindelijk gelukt.
Op de del Norte vorig jaar af en toe gefoeteld en asfalt genomen, maar dit jaar heb ik elke meter over de echte route afgelegd.
Ik moet wel zeggen dat de Wheelie nu aanzienlijk lichter is (20kg.). Wanneer ik volgend jaar voor een andere tent ga (of deze thuislaat) kan ik zelfs terug naar 15 tot 18kg denk.
Ook dit jaar mijn ideale wandelschoenen gevonden, trailrunnerschoenen van Saucony, Peregrine 7. Blaarloos gelopen (wel preventief hielen getapet) en vederlicht! Ze hoeven ook nauwelijks ingelopen, zitten direct erg goed.

Nog een nachtje hier in het monasterie en morgen om 12.00uur met de bus naar huis. Het is ook weer mooi geweest, heb me toch aardig moe gemaakt en ben weer bijna atletisch zo zonder buikje en ander overtollig vet!

Iedereen bedankt voor t volgen, de reacties, tips en support van de afgelopen dagen!

1. Jacqueline:
    Hey Pelgrim,
    Jammer dat de vakantie er weer op zit; ik kon iedere dag amper wachten tot je blog er weer stond.
    Het waren tenslotte jouw verhalen die mij ook naar Porto en Santiago lokten... en die verhalen waren en zijn echt realistisch! En jouw wandel adviezen; ook top.
    Ik wens je een voorspoedige thuisreis met leuke chauffeurs (al dan niet spaans).
    En als ik je goed genoeg ken komt er ook wel een fraai fotoboek (of 2..)
    Groetjes
    Jacqueline
  2. Peter en Gerda:
    27 september 2017
    Beste Paul, proficiat met het halen van jouw finish, wederom een knappe prestatie geleverd. Heel veel moois om op terug te zien.
    Een behouden thuisreis en tot ziens onderweg op een van de Limburgse paden/wegen etc.
  3. Theo:
    27 september 2017
    Leuke terugblik op je Camino's. Heb je tijdens het extra dagje vrij nog niet wat leuke stadskiekjes gemaakt?? Vanuit Maastricht de groeten. Ga vrijdag naar de Plataan.
  4. Theo:
    27 september 2017
    Leuk je terugblik op de Camino's.Heb je op je vrije dag nog niet wat stadskiekjes gemaakt?.Voor de laatste keer groeten uit Maastricht, vanaf vrijdag ben ik weer in de plataan.Goede reis naar huis!!
  5. Paul:
    27 september 2017
    Ik heb nog enkele foto's geplaatst.
    Ik denk dat ik zaterdag langskom in de Plataan.
  6. Jose:
    27 september 2017
    Paul , chapeau met weer een geweldige prestatie het was weer fijn je tevolgen je berichten telezen en de prachtige foto's tezien. Ik wens je een goede en aangename terugreis en hopelijk aardige en vriendelijke mensen.Todo bien y tal vez hasta el próximo año.En voor je vader beterschap en een zeer spoedig herstel. Groete oet Ees. José