Dag 108 Nog een dagje Santiago.

24 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Zo, dit wordt dan het laatste hoofdstuk van m'n weblog. Het is voor mij allemaal razendsnel gegaan, je start met 1600km voor de boeg waarvan je je afvraagt waar zal t stranden? En voor je het weet is t nog slechts 200, 150, 100, 50 ... km.
Mijn dank is groot voor al jullie reacties, felicitaties, tips enz. Die maakten de reis nog aangenamer.
Vandaag heb ik het rustig aan gedaan, niet al te veel gelopen. Het weer is lichtbewolkt en aangenaam, ideaal om nog effe op het plein voor de kathedraal te zitten en naar die gekke pelgrims te kijken. Het is overigens relatief rustig in Santiago, toen ik hier 1,5 week geleden voor het eerst kwam was het veel drukker.
Vanmorgen heb ik ook het busstation even opgezocht, dan weet ik meteen waar ik morgen moet zijn. Het is nog geen 20 minuten lopen en de bus gaat pas om 11.30uur. Het moet dus zeer gek lopen, wil ik die missen.
Een oplettende volger wees me op de heilige Oostpoort van de kathedraal, die dit jaar open staat. De foto's van vandaag zijn uitsluitend van de kathedraal en ook van die heilige poort. Ik had m me groter voorgesteld en heb even moeten navragen of het m echt is. In de kathedraal kun je elk hoekje wel fotograferen, overal pracht en praal en mooie details.
Op Peter's advies vanmiddag bij Tarará gaan eten. Inderdaad zeer goed, er staat zelfs een wachtrij voor de deur!
Voor vanavond heb ik een dag bijgeboekt in mijn appartementje. Ik heb er goed geslapen. Wel was er een feest gisteravond vlakbij, dus de oordoppen waren nodig.
Nog enkele bekenden gezien vandaag, maar de pelgrims waar ik wat meer mee optrok zijn inmiddels weer naar huis gevlogen/gebusd/getreind.
Ik weet niet hoe, wat, wanneer en welke, maar ik heb zo het idee dat er nog camino's zullen volgen de komende jaren. Hoogst genoteerd op het verlanglijstje is van thuis uit, via Le Puy naar Rome toe. En onderweg viel me in dat het ook geweldig moet zijn om in Santiago te starten en naar huis terug te lopen! Als ik dan van Santiago eens Rome maak, vang ik 2 doelen in één reis!!
Maar eerst de boel thuis weer op orde krijgen en centjes gaan verdienen voor die komende reizen.
Nogmaals bedankt voor het volgen van m'n reis en tot ziens/horens

1. Jacqueline:
    24 juni 2016
    Hoi Paul,
    Ruim 10 weken is lang (ik kan me in ieder geval niet indenken dat ik zo lang onderweg zou zijn) maar viel best mee.
    Iedere avond kwam er tenslotte ook een uitgebreid verhaal met fotos.
    Je bent al weer wandelplannen aan het maken! Verbaast me niks, maar eerst goeie reis naar huis!
    En dan nog nagenieten (reisverslagen maken ;-)) en echt "thuiskomen"..
    Jacqueline
  2. Maria en Hein:
    25 juni 2016
    Hoi Paul, je zit nu in de bus je laatste km's naar huis, morgen opgehaald in Luik door je ouders. Wat zullen ze blij zijn dat ze je gezond weerzien, dit jaar is wat anders als vorig jaar. Je hebt je doel en je droom waar gemaakt, en nog de nodige kilometers extra gelopen met nog andere caminos en de daarbij behorende certificaten.
    Paul nog van Harte Gefeliciteerd met je bereikte doel.
    Nog mooie foto's erbij van de Kathedraal en ook van de Heilige Poort, die moet ik tussen mijn foto's gaan zoeken, want die heb ik ook gemaakt maar toen stond de Heilige Poort niet open, dat is 2jaar geleden toen wij er waren. Veel succes met het zoeken naar de volgende uitdaging van het volgend jaar, maar nu eerst genieten van wat je dit jaar bereikt hebt. Groetjes uit Eys van Hein en Maria.
  3. Brigitte:
    27 juni 2016
    Hoi Paul, respect respect respect!!! Voor alles wat je de afgelopen weken hebt gedaan, gezien en gedeeld. Wat heb jij en wij genoten! Ik hoop dat je inmiddels veilig thuis bent aangekomen en het ga je goed! ' Tot ziens ' op WF en ik ben volgend jaar weer van de partij als je weer op pad gaat. Groetjes Brigitte