Dag 99 Rustdag Santiago.

15 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanmorgen toch nog vroeg het bed uit. Met Jimmy en Maik meegelopen naar de stad, ontbijtje gedaan en afscheid genomen. Jimmy en Maik zijn dus naar Finistere onderweg, morgen ga ik daar achteraan.
Vanmorgen eerst de Compostela afgehaald. Ik was al vlot aan de beurt. Mooi dat ze mijn hele tocht vanaf 2015 honoreren. Meneer aan de balie kende mijn startplaats Wittem niet en vroeg me naar de afstand. Ik zei hem dat het ca. 2500km van Santiago af ligt. Nu staat dat mooie ronde getal vermeld op het certificaat van de afgelegde weg.
Na de Compostela weer naar de albergue gelopen, gedouchet en geschoren en naar de kathedraal gelopen voor de pelgrimsmis. Niet heel erg druk vandaag, ik kon zelfs zitten. Naast een echtpaar gezeten, die een pension in Deba (Spaans Baskenland) hebben. Wel grappig, heb ze de "Deba-stempel" in mijn credential laten zien en we hebben wat doorgepraat over de pracht van het Baskenland (zeker een van de mooiere stukken van de hele route).
De mis op zich is toch wel bijzonder, ondanks dat ik weinig voeling met het geloof heb.
Na de mis een goede daad verricht. Jimmy is gisteren zijn credential verloren in Santiago. Ik heb vanmiddag geïnformeerd in een bar en bij het postkantoor, waar we geweest waren. De man van het postkantoor wist dat iemand gisteren op straat een credential gevonden had en die had afgegeven op het pelgrimsbureau. Via een beveiliger van het pelgrimsbureau de credential teruggevonden in een bak met wel 25 verloren kaarten. Na een aantal vragen kreeg ik de credential zelfs mee en heb hem in de albergue afgegeven. Jimmy komt hier zaterdag terug om hem op te halen, alvorens hij terug naar Schotland reist.
Ook nog in de "huiskamer van de lage landen" geweest, gerund door mensen van het Nederlands Jacobsgenootschap. Wel aardig om weer Nederlands te spreken. Verbazingwekkend wel dat een andere pelgrim uit Nederland in tranen uitbarste, omdat hij de pelgrimstocht van thuis uit zo zwaar had gevonden, met name in Frankrijk. Dat deed me wel wat, misschien omdat ik de mazzel had dat het mij relatief eenvoudig afging. Afijn, deze andere pelgrim heeft het helemaal gehad met pelgrimswegen en wandelt ze nooit meer. Ikzelf ga morgen toch door naar Finistere. Ik weet ook niet waar m dat in zit, maar heb weer een opgeladen accu en wil nog een weekje doorgaan.
Waarschijnlijk morgen/overmorgen nog regenweer, maar daarna zou het zonnig moeten worden. Dat zou wel aardig zijn straks in Finistere aan de kust.
Ik heb gerekend op 7 etappes, de ronde naar Finistere, Muxia en terug naar Santiago. Dat kan echter nog wijzigen, afhankelijk van het weer.
Bij terugkomst in Santiago ga ik in elk geval een terugreis regelen per bus.
Vandaag ga ik weinig meer ondernemen, het regent al de hele dag. Veel rusten dus en wat bijslapen.
Weinig foto's vandaag vanwege de regen.
Voor nu bedankt voor alle reacties op de blog en de felicitaties! Morgen een nieuw verhaaltje met foto's van de eerste etappe richting Finistere.

1. Elsbeth:
    16 juni 2016
    Hoi Paul,
    Gefeliciteerd joh, je doel gehaald!!! Je schrijft in deze blog: "omdat ik de mazzel had dat het mij relatief eenvoudig afging" .... wat is het leed van vorig jaar dan toch weer snel vergeten ;-). Ik wens je veel plezier op het toetje waarop je jezelf trakteert. Groetjes Elsbeth
  2. Saskia:
    16 juni 2016
    Gefeliciteerd Paul met deze grote prestatie. Wees trots op jezelf.
    Ben bang dat ik je niet meer zo goed zal bijhouden op onze wandelingen.
    Veel plezier verder!