Dag 62 Rustdag Saint Jean Pied de Port.

9 mei 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Gisteravond zeer goed gegeten. Diverse mensen gevraagd naar een goed restaurant en dat heeft dus gewerkt. Forel gegeten met rijst en salade. Baskisch gebak als nagerecht.
In het restaurant naast Vlaams stel gezeten. Die hebben wat stedentrips in Spanje gedaan en gaan 160km pelgrimsroute doen vanuit Saint Jean Pied de Port.
Al vroeg gaan slapen en zonder wekker rond 7uur opgestaan. Aan het ontbijt zaten 2 leerkrachten en 4 scholieren van een Spaanse school, die zijn vertrokken via Camino Frances.
Op mijn rustdag toch noch aardig wat inspanning geleverd. De kerk bekeken en naar de citadel geklommen in de ochtend.
Laat in de ochtend Christiaan opgezocht bij het pelgrimsbureau en gekeken of hij meer info heeft over de route van Saint Pied naar Irun. Mijn info is uit 2012 en er blijkt geen nieuwe info te bestaan. Deze route hoort niet tot de pelgrimsweg, maar volgt hoofdzakelijk GR10 en later GR8. De hoogste toppen in de Pyreneeën ga ik vermijden, de route is al zwaar genoeg. Ik ga de ca. 80km in 4 etappes van 20km doen. Elke etappe heeft zo'n 600meter hoogteverschil.
Waarschijnlijk 4 dagen geen medepelgrims, de route wordt niet veel gelopen. Er is wel een alternatief via Bayonne, maar dat kost dagen extra om te lopen. Ook vanuit de Camino Frances kun je een oversteek maken naar de Camino del Norte, maar ook dat is een hele omweg.
In de middag de markt bezocht met allerlei koopwaar, van levende beesten tot eetwaar en fruit, planten en bloemen. Ook het oude kerkhof even bekeken en een poosje op het terras gezeten.
Blij dat ik morgen weer ga lopen, het stadje is wel mooi, maar ik heb het nu wel gezien. Zeer toeristisch, met enerzijds pelgrims en anderzijds massa's campers. Het stikt er van de refugio's, cafés, restaurants en prullariawinkels.
Vandaag niet zo al te druk, omdat het weekend voorbij is.
Nu even douchen en op zoek naar iets restaurant.

1. Jacqueline:
    9 mei 2016
    Hey Paul,
    Ik wens je morgen goed wandel en klim weer toe. Het gaat je zeker lukken. En de pelgrims zie je hopelijk over een paar dagen weer verschijnen.
    Jacqueline