Dag 61 Ostabat-Saint Jean Pied de Port.

8 mei 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vanmorgen wat later opgestaan, pas om 7uur, en ontbeten met Christiaan (NL). We waren de laatsten die de refugio verlieten (in totaal 8 mensen). Wel nog afscheid kunnen nemen van Christian (Fr) en Claude.
Omdat er geen koffie was in refugio (niet zo goed, erg minimaal), naar restaurant gegaan en daar n kop koffie gedronken. Ook nog even wat eetwaar ingeslagen in het winkeltje.
Wel jammer om afscheid te nemen van de pelgrims waar je al een poos mee oploopt, maar onderweg veel andere pelgrims ontmoet. Naast Fransen vandaag o.a. ook eens Zwitserse en Duitse dames en 3 Nederlanders op de fiets. Het is hier best druk op de route, de wegen uit Vezelay, Le Puy en Tours komen vlak voor Saint Jean Pied de Port samen.
De route was vandaag relatief eenvoudig en kort, 22km. en minder klimmen/dalen dan voorgaande 2 dagen.
Rond 13.30 aangekomen in Saint Jean en even wat rondgekeken. Mooi stadje, maar doet een beetje Valkenburg's aan.
Om 14uur ging het pelgrimsbureau open. Ik heb eigenlijk wel zin in een dagje rust en heb voor 2dagen geboekt. Het is vrij nieuwe refugio met eigen slaapkamer, maar wel gezamenlijke douche en WC. Het lopen gaat heel voorspoedig, maar preventief lijkt me een dag rust wel goed. Ik ga de wandelkar eens een beetje opruimen en wil wat kleren fatsoenlijk wassen. Morgen genoeg tijd om de kathedraal, citadel e.d. hier te bekijken. Het is trouwens een stadje met zeer groot hoogteverschil, zeker naar de citadel is het behoorlijk klimmen.
Straks op zoek naar restaurant en eens kijken of ik nog bekenden zie.
Morgen meer foto's en belevenissen uit St. Jean Pied de Port.

1. Jacqueline:
    8 mei 2016
    Hoi Paul,
    Goed plan om rond te kijken en ff rust te pakken voor de bergen. Ik zag fotos van de volgende bestemming en dat ziet er flink uitdagend uit.
    Tot morgen maar weer.
    Jacqueline