Dag 63 Saint Jean Pied de Port-Bidarray.

10 mei 2016 - Bidarray, Frankrijk

Vandaag om te beginnen 2 tips voor pelgrims, eigenlijk 3 zelfs:

1.    Vermijd in Saint Jean Pied de Port de refugio "Le Chemin vers l'Etoile" aan rue d'espagne 21. Te duur en geen service.
    2.    Vermijd zeer zeker Bidarray, tot op heden meest pelgrimsonvriendelijk gat in Frankrijk. Verderop een toelichting.
    3.    Laten we aub de Franse pelgrimsroutes niet meer bewandelen, tot het moment dat de Fransen leren om buitenlanders gastvrij te ontvangen (dat zal op zijn vroegst ergens in het jaar 2250 gaan plaatsvinden).

Tja nu zullen jullie wel denken dat ik francofoob ben en dat is ook zo.
Vandaag een van de mooiste etappes tot nog toe gelopen. 23km en 600hoogtemeters, een ideale etappe. Prachtige route door Pyreneeën en Baskische dorpjes in Baskisch groen en/of rood. De mooiste streek van Frankrijk is dan ook naar mijn mening eigenlijk Spaans! Wegjagen die Fransen, inlijven bij Spanje en zo kunnen we fantastische etappes aan de Spaanse caminos toevoegen.
Heel lekker gelopen en goedgemutst aangekomen in Bidarray. Daar begon de ellende. De pelgrimsherberg snel gevonden en telefoonnummer gebeld voor een plekje. Blijkt de hele tent "complet" te zijn (en ze hebben daar echt veel bedden). Naderhand blijkt t een grote groep Franse wandelaars te zijn, die maar een credential aanschaffen om zodoende lekker goedkoop te kunnen overnachten. Gebeld met de privé gite in het dorp, maar die zat ook vol met dezelfde wandelgroep.
Dan maar naar la Mairie. Mevrouw gaf al in haar eerste zin aan alleen Frans te praten. Ik heb wel een stempeltje bemachtigd, maar enige optie die ze had was een hotel. Tja en daar zit ik nu voor 60euries incl. ontbijt en diner.
Dus ja, ik ben nu officieel francofoob. Ik loop nog 3 dagen door Frankrijk en hierna zien ze me nooit meer op een Camino hier terug. Die zal ik in het vervolg buiten de Franse grens gaan starten. Gelukkig zijn er daar mogelijkheden in overvloed.
Het leuke nieuws is dat er hier vanmiddag per trein een Nederlandse mevrouw is gearriveerd. Ze loopt morgen naar Saint Jean Pied de Port toe om daar de Camino Frances te gaan doen. Ze heeft overigens dezelfde ervaring met Frankrijk. Ik ben eens benieuwd hoe haar de Camino Frances gaat bevallen, er komen daar trein-/busladingen vol met pelgrims aan en momenteel starten er meer dan 300 per dag aan de tocht!
Wel blij dat ik straks  bij het eten eens Nederlands kan praten.
Morgen maar wat later ontbijten, het is maar 17km naar Espelette.
Wel zit daar een stevige klim van 350meter in!
Mogelijk ben ik morgen ook weer duur uit met overnachten en overmorgen in Ascain is geen herberg en had ik al gerekend op 45euro voor een kamer. Heel mss. Is camperen daar wel een optie. Het weer is vandaag erg goed, maar wordt minder de komende dagen.
Na Ascain eindelijk Spanje in en daar ben ik nu echt wel aan toe. In Spanje zal ik wel moeten gaan wennen aan later dineren, dat is daar pas rond 21uur.
Maar met mijn budget (ca. 35,- per dag gemiddeld) zal ik het daar veel beter redden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    Hoi Pelgrim,
    De eerste etappe in de Pyreneeën zit er al weer op. Als je zou fietsen zou het een roze trui zijn (?).
    Wel lullig dat de herberg nu vol ligt met dit soort pelgrims.
    Geniet maar van je snurkvrije onderdak vannacht en hopelijk kom je ze de komende dagen niet meer tegen.
    Slaap lekker en toitoitoi voor morgen!
    Jacqueline
  2. Marianne:
    10 mei 2016
    Prachtig die bergen! Het landschap in Noord-Spanje is ook zooooo mooi! Veel plezier en succes. Groetjes Marianne
  3. Marco:
    10 mei 2016
    Prachtige omgeving zie ik op de foto's, jammer van wat minder vriendelijk volk. Nog even volhouden en hopen dat die Spanjaarden niet even erg zijn. Succes!
  4. Brigitte:
    16 mei 2016
    Zeg Paul, die Nederlandse mevrouw... hoe heette ze? Er is er schijnbaar een van 65 jaar uit Randsdaal vermist! Zij was ook in Saint Jean Pied de Port.....