Dag 60 Sauveterre de Béarn-Ostabat.

7 mei 2016 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Gisteren dus met Christian in de eigenlijk gesloten refugio in Sauveterre verbleven. Eigenaar Yves is nogal een flower power figuur, maar heeft goed vegetarisch gekookt. Ook het bed was goed en ook lang genoeg om mijn voeten binnen boord te houden. S'morgens ook nog eens goed ontbijt met sterke koffie, meet valt er niet te wensen.
Al om 6uur uit bed en om 7uur vertrokken.
Eerste stuk etappe niet bijzonder, maar na Saint Palais begon het feest. Gruwelijk veel, lang en steil geklommen. Over asfalt. Rotswand en landwegen. Ook evenzoveel steile afdalingen gehad, die ik eigenlijk nog vervelender vind.
De route was vandaag onnodig moeilijk. Achteraf had ik beter kunnen vertrouwen op mijn GPS-route, dan het volgen van de wegwijzers. Dat zou heel wat klimmen/dalen en één km hebben bespaard. Ook aan het eind, net voor Ostabat, wordt je over een modderig keienpaden geleid, terwijl er pal naast een luwe asfaltweg loopt.
Maar ik zal niet zeuren, de route was erg fraai. Om 15.30uur met Claude en Christian aanbeland in herberg Ostabat. Erg basis, maar alles wat nodig is, is er weer. Later is ook Nederlander Christiaan gearriveerd.
Met zijn vieren hier in restaurant het pelgrimsdiner gegeten. Zeer goed voor slechts 12euries.
Morgen zie ik de drie heren voor t laatst. Christiaan gaat werken in een refugio in Saint Jean Pied de Port. Claude en Christian lopen iets verder door naar Hunto, dan ben je al iets geklommen op de Pyreneeën richting Spanje.
Zelf ga ik vanuit Saint Jean Pied de Port richting de kust en pas nabij Irun de Spaanse grens over. Tot nog toe niemand ontmoet die de del Norte gaat lopen, ben dus wel benieuwd of ik daar mensen tegen ga komen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter en Gerda:
    7 mei 2016
    zo te lezen gaat het nog steeds fortissimo met je.. We blijven tot woensdagochtend in Porto en vliegen dan naor hoes!
    Buen Camino, gr. genp.
  2. Brigitte:
    8 mei 2016
    Hoi Paul, fijn om te lezen dat 't je zo goed afgaat! Wat een belevenissen allemaal en wat leer je leuke mensen onderweg kennen! Dan heb ik 't nog niet eens over die prachtige foto's... Ga zo door en alle goeds voor onderweg! Groetjes Brigitte
  3. Jacqueline:
    Hoi Pelgrim,
    Dan mag ik hopen dat t eur 12 pp was; anders zal het restaurant niet lang meer bestaan.
    Je zal vast wel pelgrims tegen gaan komen op de kust route. Dat gaan zeker spectaculaire fotos en verhalen worden.
    Groet,
    Jacqueline
  4. Jose:
    8 mei 2016
    Hoi Paul,geweldig toch dat het zo goed gaat met lopen, en dat je leuke mensen ontmoet. Dit neemt niemand je meer af.Geniet van al het mooie wat je op je pad/ wegen tegen komt zodat je het minder leuke snel vergeet. En wat een prachtige foto's steeds. Paul, heel veel loop plezier, ontmoeten van leuke mensen enz. Groetjes van uit het zonnige Eys