Dag 59 Orthez-Sauveterre-de-Béarn.

6 mei 2016 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Gisteravond met Christian, Claude en de Nederlander Christiaan (dus niet Stephan zoals ik gisteren zei) uit eten geweest in Orthez. Wel vlees gegeten (tartaar) want vis is hier niet gebruikelijk blijkbaar en staat vaak niet op de kaart.
Alle vier overnacht in hotel de la Luna in Orthez, een prachtige refugio.
Niet al te best geslapen, niet zo'n geweldig bed. Al om 6uur opgestaan en om 7uur op pad. De eerste helft van de etappe vandaag alleen gelopen en in l'hôpital d'orion gewacht op Christian en Claude en samen verder gelopen. In de tweede helft van de etappe 2 gruwelijke klimmetjes gehad, niet alleen steil, maar ook met keien, boomwortels en een geul uitgesleten door regenwater. Wel weer een fantastisch mooie etappe met alweer zicht op de Pyreneeën. Onderweg nog twee mensen van Jacobsgenootschap Orthez tegengekomen. Die controleren zo nu en dan de route. De route zouden ze het liefst aanpassen i.v.m. de zware klimmetjes die ik al noemde. Maar helaas is er één eigenaar van een stukje land en weg, die de pelgrimsroute niet over zijn terrein wil hebben.
In Sauveterre-de-Béarn aangekomen na ca. 23km. en rechtstreeks naar refugio gelopen en aangebeld. Eigenlijk is de refugio tot juni gesloten wegens schilderwerk e.d. maar als ik geen bezwaar had tegen een beetje rommel in huis was ik welkom. Er is een bed, ik kan douchen en zelfs mee-eten, dus ik heb geen bezwaar. Claude heeft vandaag voor de luxe gekozen en een Chambre d'hôtes gekozen. Christian ligt wel hier in dezelfde refugio.
Ik ben behoorlijk moe van minder goede nachtrust en pittige etappe en lig er denk vroeg in vanavond. Morgen wordt ook weer een stevige etappe van ca. 26km naar Ostabat.
Ik ben benieuwd naar het weer morgen, het zou wel eens op regen kunnen uitdraaien.

1. Jacqueline:
    6 mei 2016
    Hoi Paul,
    Ik vind t knap hoor met die kar over de keien.
    Benieuwd dat morgen weer brengt.
    Jacqueline
  2. Theo en Lenie:
    7 mei 2016
    Hallo Paul,
    Hier weer eens een berichtje uit Eys, alles is hier oke ook de katten maken het goed, gras gemaaid en groen behandeld met azijn.
    Jij hebt kennelijk een zware dag achter de rug, ik hoop, dat je goed geslapen hebt en vanmorgen met plezier aan de volgende etappe bent begonnen, we wensen jou een mooie en goede route vandaag. Groeten van Ma en Pa.
  3. Jeannie:
    7 mei 2016
    Hallo Paul
    Hier een berichtje van Jeannie Gisteren en vandaag erg warm
    maar we mogen niet mopperen zware dag achter je rug maar het
    gaat goed met je ik zal voor je duimen Groetjes Jeannie