Dag 87 Avilés-San Esteban.

3 juni 2016 - Muros de Nalón, Spanje

Uiteindelijk wel een redelijke keuze geweest, de albergue in Avilés. Ondanks de zeer grote slaapzaal toch redelijke nachtrust gehad. Van de 48 plaatsen waren er toch zeker 30 bezet. S'avonds eerst het Oscar Niemeyer centrum opgezocht. Deze architect, bekend van de stad Brasilia in Brazilië, heeft hier een aanzet gegeven om Avilés te transformeren van industrie- naar cultuurstad. Het centrum was kort na de opening in 2011 al failliet. Toch is Avilés zeker de moeite van een bezoek waard. Later met een Duits stel, die ik al diverse keren tegenkwam, een fles wijn soldaat gemaakt en even bijgepraat over de laatste belevenissen. Om 22uur sluiting van de albergue en dan gaat het licht uit.
S'morgens om half zeven op. Koffie uit de automaat, samen met wat brood en kaas uit de supermarkt. Om 7 uur vertrokken. Vandaag was ik bepaald niet goed in vorm en heb wat minder lang gelopen. De route was, zeker vergeleken met gisteren, erg fraai. Behoorlijk heuvelachtig en met een prachtig stuk door het bos. Na een km of 23 ben ik maar San Esteban gegaan, een havenstadje. Het ligt 1,5km van de pelgrimsroute af, maar morgen kan ik hier evt. nog een stukje een omweg langs de kust maken.
Voor de afwisseling heet het hier een albergue turistico. De prijs valt wel mee, 25€ voor slapen, ontbijt en diner. Om 13 uur was ik er al, als eerste. In de loop van de dag zijn er nog enkele pelgrims binnengelopen, maar erg druk wordt het denk ik niet. Het is echt weer zo'n stadje waar buiten het seizoen, nu dus, weinig te beleven is. In juli/augustus ziet het er zwart van de mensen. Het weer is trouwens niet echt goed vandaag, bewolkt en grijs. Ik heb een groot deel van de dag mijn trui aangehad.
Vanmiddag effe liggen slapen en weer wat bijgekomen.
Totaal heb ik nu geloof ik nog zo'n 450km te gaan. Het is wat moeilijk in te schatten, omdat ik nog niet precies weet hoe de route straks gaat verlopen tussen Vilalba en Muxia. Met 25km per dag gemiddeld, moet dit in 18 dagen te doen zijn. De komende dagen zal wel blijken of dit klopt.

1. Jacqueline:
    3 juni 2016
    Hoi Paul,
    Ik had ff moeite om je lokatie op maps te vinden, maar uiteindelijk is het gelukt.
    Verstandig om het vandaag wat kalmer aan te doen. Je hebt nog even de tijd, tenslotte.
    Tot morgen weer..
    Jacqueline
  2. Peter en Gerda:
    3 juni 2016
    Beste Paul, Albergue Bela Muxia is een aanrader, ernaast ligt een restaurant waar je goed (20.00 uur!!!!) kunt eten, maar er zijn genoeg andere restaurantjes. Muxia en vooral het kerkje "op" de rotsen is zeer zeker de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen. Eventueel (indien nodig) de bus naar Santiago de Compostella vertrekt door de week om 6.45 uur en kost € 8, -. In Bela Muxia krijg je ook jouw Credential. Muxia-Finisterre is goed te doen, wij hebben op de helft overnacht in Lires : Albergue As Eiras, ook mooi en met restaurant.
    Groet GenP.