Dag 81 San Vicente-Pendueles.

28 mei 2016 - Pendueles, Spanje

De del Norte lopen met een wheelie (of karretje) is echt iets voor de liefhebber die net iets meer wil dan alleen wandelen. Vooral de eerste week was het een uitdaging om (zeer!) steile klimmen en afdalingen te maken. Daarnaast ook over rotsblokken (van 20cm tot een halve meter). Tot mijn verbazing heb ik het karretje ook meer dan 2 meter verticaal omhoog gekregen over een rotsblok. Diverse keren ook over de vangrail bij autowegen.
Maar daarnaast heb ik ook erg veel profijt gehad op asfaltwegen, zeker wanneer ze vlak zijn ga ik als een raket.
De laatste grap over mijn karretje kwam overigens van een Belg: "Die Hollanders kunnen ook echt niet zonder caravan op vakantie".
De albergue in San Vicente was niet zo goed, een beetje aan het eind van zijn levensduur; slechte douches en matrassen zijn compleet doorgezakt. Slecht geslapen dus (ook vanwege diverse snurkers). Ik was vanmorgen voor het eerst eens als eerste op pad, om 7uur al weg, na een kop slappe koffie.
De eerste 8km via een eigen route (wat korter richting de kust) gelopen. Vervolgens in Pesues het ontbijt effe overgedaan met goede koffie en broodjes chorizo. Vanaf hier ook de gele pijlen weer gevolgd. Gelukkig weinig asfalt en weer redelijk wat hoogtemeters gemaakt. Voor Bustio stond een oud mannetje me op te wachten bij de kapel van de heilige Carmen. Hij had al een kaarsje opgestoken. En omdat ie zijn spelletje zo goed speelde vond ik het niet eens erg dat ie me zo een euro aftroggelde. Veel zal hem dat niet opbrengen met het beperkte aantal pelgrims op de del Norte.
Vanaf Bustio tot aan Buelna veel net naast de autoweg gelopen. Maar na Buelna weer een zeer fraai stuk direct langs de kust.
Al om 13.30uur gearriveerd in Pendueles. De albergue was nog niet open, dus de etappe maar gaan vieren met een glas bier.
Inmiddels wel in de albergue, gerund door 2 Italiaanse broers. Ze hebben zowat heel Europa afgereisd per fiets (20.500km!). Gelukkig op tijd in de albergue, want veel regen en onweer vanmiddag.
Voor het plannen van de afwijkende etappes straks naar Muxia heb ik wat landkaarten nodig. Waarschijnlijk kan ik die straks in een wat grotere stad wel aanschaffen.

1. Jacqueline:
    28 mei 2016
    Altijd al gedacht dat jij een bijzondere pelgrim bent ;-)