Etappe 16: Bar sur Aube - Châteauvillain 38km.

17 augustus 2019 - Châteauvillain, Frankrijk

17 augustus 2019.

Bonjourkes volgers,

Ik moet bekennen dat ik nog nooit Vietnamees heb gegeten. Schande eigenlijk, want gisteren echt heel lekker getafeld!
Pittige loempiaatjes als voorgerecht herkende ik wel. Daarna een soort mie met stukjes kip, groentes, pittig sausje. ... heerlijk! Als achterafje 2 kleverige balletjes in een zoete saus. Weet bij God niet wat t was, maar zoet na al dat pittigs is een aangename smaakverrassing.
Nog even buitengezeten bij hotel en even gepraat met Rotterdammer die al 15 jaar in Bar sur Aube woont en met een idem dito Engelse dame. Leuk gesprek in het Engels. Beide vertelden me dat ze zelfs na 15 jaar nog steeds niet 100% Frans spreken!
Bemoedigend vind ik dat, want de pronouncation van het Frans ervaar ik ook als verrekte moeilijk!
Beetje tijdig gaan slapen, goed bed en om 7 uur weer uit de veren (dit keer door de wekker). Even gedouchet, ontbijt met koffie en rond 8uur betaald en op pad gegaan.
Meteen al gestart met motregen. In het begin lekker verfrissend, maar werden al gauw lichte buien. De poncho dan maar aan, dat is op zich prima, tot je bij Fontaine en Barroville behoorlijke steile klimmetjes krijgt de wijngaarden in. Je raakt je zweet niet kwijt en het wordt natte kleffe boel.
Wel genieten vandaag, ondanks het weer. Echt nauwelijks asfalt, uitdagende paadjes, soms al wat modderig en bezaaid met takken; mijn ideale parcours vandaag.
Even bij de abbaye de Clairvaux geweest. Erg beroemd, maar vond het wat tegenvallen. Ik ken interessantere en mooiere abbaye’s. Ook totaal niet druk en om met een rondleiding mee te gaan zou best wel eens 2 uur kunnen duren. Dus hier maar van afgezien.
Na Clairvaux besloten om, afwijkend van m’n GPS-track, toch de officiële route te volgen door de bossen. Werkelijk prachtig, de ruigheid deed me denken aan m’n favoriete Ardennenwandelingen. Hier worden de bospaadjes niet opgeschoond en begaanbaar gehouden; zoek t lekker zelf uit!
Paradijs voor wilde zwijnen, herten en ander wild. Zwijnen wel gehoord (en de nodige sporen gezien), maar niet gezien. Wel heel wat hertjes, maar met poncho aan veel te traag om ze op de foto te zetten.
Bij Cirfontaines en Azois de flessen water laten vullen door aardige mensen. Ik keek op de telefoon en zag dat ik ongemerkt al aardig wat km’s had gemaakt.
Besloten om van daar af maar via het autoluwe asfalt naar Châteauvillain te lopen.
Gelukkig even droog, de poncho uit, en zelf ook enigszins opgedroogd al lopende.
In Châteauvillain effe moeten zoeken naar het Office du Tourism. Meneer van Office is even met me meegelopen door Châteauvillain naar de gemeenteherberg. Mooi onderkomen en bovendien heeft ie me onderweg de nodige winkels e.d. gewezen.
Afijn, na een supermooie route vandaag weer aanbeland in een prachtig plaatsje met een mooie albergue!
In de koelkast eitjes gevonden, net wat paprika en tomaat ingekocht en ga zo eens een lekkere uitsmijter bakken!
Het biertje van vandaag was een Grimbergen Blonde. Beetje spijt, kon in Clairvaux de Spencer Quadrupel kopen, maar heb dat niet gedaan.🙃
Hoewel, na alle gehotsebots in de wandelkar, was dat waarschijnlijk even een bierdouche geweest en leeg is je flesje.
In het gastenboek hier zie ik toch weer ca. om de dag pelgrimbezoek. Zal toch vast binnenkort de een of andere pelgrim tegenkomen!?
Ik moet wel zeggen; de weg naar Rome is bepaald geen Camino de Santiago!
Onderdak is niet in elk dorp te vinden. Met goede planning en reserveren, kun je mss. etappes van 20 à 25 km maken, maar als principieel-niet-reserveerder worden dat vaak veel meer km’s.

Over de 500km vandaag, schiet dus aardig op.
Voor de zorgenmakers onder uw, morgen wss. maar een km of 20. Mormont staat op de planning. Ik voel me met de dag fitter en, op vandaag na, zijn de etappes relatief eenvoudig. Zeker met de Wheelie. De echte hoogteverschillen komen straks pas.

Groet, Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Tjonge 500 km al in 16 dagen!
    Chapeau!
    Zo te horen had je het vandaag prima naar je zin.
    Groetjes
  2. Jacqueline:
    17 augustus 2019
    Ps; ik zag op de website van de rome pelgrims je berichtje over de nieuwe herberg in Luik. 👍🏻
  3. Paul:
    Jaha,

Het duurt effe bij de Romepelgrims, maar inderdaad kreeg ik van Luc Gregoir bericht over plaatsing.
    Er zijn nogal wat wijzigingen in onderkomens onderweg, maar zal dit bij thuiskomst wel melden.
    Ik ben nu met vakantie en werk al verrekte hard, geen tijd voor adressenlijsten! 😉
  4. Peter en Gerda:
    17 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal Paul, geniet ervan.
  5. Harrie R:
    18 augustus 2019
    Ja, mooie verhalen en foto's van onderweg. Feel succes verder.