Etappe 17: Châteauvillain - Leffonds 25km.

18 augustus 2019 - Leffonds, Frankrijk

18 augustus 2019.

Prachtig onderkomen in Châteauvillain, alles wat je nodig hebt is er wel. Bovendien aardig, oud stadje met de nodige horeca en winkeltjes.
‘s Avonds een omelet gebakken, wel lekker, eitjes zijn altijd goed om weer wat inspanning te leveren.
Nog even het stadje in geweest, broodje kebab gegeten en Grimbergen Blonde gedronken. Volledig verzadigd het bedje opgezocht.
Stretchers in de albergue en ik lag niet lekker op een oude verenmatras. Er nog een matras bovenop gelegd, maar uiteindelijk toch maar slecht geslapen.
Vanmorgen al om 7uur wakker, maar moest tot 9uur wachten, dan gaat supermarkt open op zondag. Tot nog toe eigenlijk de beroerdste ochtend tot nog toe beleefd. Weet niet precies waarom, misschien omdat het weer zondag is. Tot nog toe doen alle problemen op de Via Francigena zich op zondag voor.
Weer een verschil met de camino’s.
Dat beroerde heeft overigens niks met de door mij gelopen afstanden te maken. Ik kan makkelijk 8 dagen lang de 4-daagde lopen, maar daar heb ik wel de motivatie voor nodig. En net die motivatie ontbrak vandaag even.

De Wheelie maar schoongemaakt (behoorlijk modderig na de tocht door de bossen in de regen gisteren). Langzaamaan ontbeten; veel koffie en toastjes met emmentaler.
Even wat voorraad ingeslagen voor een dag en op pad gegaan. Niet lekker gelopen. Vanwege dat voorgevoel, drukkend benauwd weer en oersaaie route (eerste 18km in elk geval). Continu door bos gelopen tot en met Mormant, over saaie brede paden. Aan het eind een paar km wildere bospaadjes, dat was wel effe leuk.
In Mormant wilde ik overnachten, had 2 adressen aldaar. Eerste adres volledig bezet en bij tweede adres niemand thuis.
Begon nog wat meer te wanhopen, ook nog eens vanwege dreingende regenlucht.
Maar doorgeslenterd naar Leffonds, een langgerekt dorp 5km verderop.
In Leffonds had ik maar één mogelijk adres.
Bij Dany en Dominique Bégny, La Cressonnière. Bij aankomst, rond 15uur, trof ik Dany en Dominique aan. Ze stonden net op het punt van vertrekken en zouden vanavond pas om 20.30uur terugzijn. In eerste instantie ging overnachten dus niet, maar hebben ze wel diverse adressen in de omgeving gebeld voor een eventuele plek. Helaas, ook weer vanwege de zondag denk, nergens een bed te krijgen.
Dany en Dominique hebben daarna even overlegd en me toch een prachtig onderkomen in de pipowagen in hun tuin geboden!
Rare ervaring, was echt behoorlijk wanhopig en bang dat ik tot Langres door zou moeten lopen. En dan toch zo’n prachtige lokatie aangeboden krijgen! Fijn ook voor het vertrouwen dat ze toch maar in een wildvreemde stellen!
Vandaag even overwogen om te stoppen op de Via Francigena. Maar deze ervaring had waarschijnlijk zo moeten zijn!? Vastbesloten dus om toch nog een stukje verder te lopen.
Haha, nog maar één zondag ik Frankrijk denk, de volgende zit ik in Zwitserland (als alles goed gaat).
Ik heb vanmorgen diverse eetwaar ingekocht, maar laat die maar voor morgen (is toch goed houdbaar en verpakt!).
Kreeg uitnodiging van Dany en Dominique om straks mee te eten en wat te praten.
Sla dat niet af, ik zie al enkele dagen geen pelgrims meer, dus een beetje gezelschap is wel fijn.
Inmiddels fris gewassen, wasje gedaan en tijd om effe te telexen in de prachtige tuin hier.

Het is trouwens tegen m’n principes, maar ik denk dat je als Via Francigena-loper in Frankrijk maar beter kunt reserveren (zeker in de weekends).

Tot morrege maar weer, dan denk vanuit Langres (op ca. 20km lopen van hier),

Paul.

1. Peter en Gerda:
    18 augustus 2019
    Ja Paul, het kan ook wel eens tegenzitten, zeker met het overnachtingsgebeuren. Dit brengt heel veel onrust teweeg, spreek uit ervaring. Maar goed nog even en je bent in Zwitserland, de taal neemt al een barrière weg!? Soms ontkom je er niet aan om vooraf te reserveren, brengt ook een stuk rust.
    Veel succes morgen.
  2. Peter en Gerda:
    18 augustus 2019
    Grappig he, in Langres kom jr de Maas weer tegen, hij ontspringt daar ergens.
  3. Brigitte:
    19 augustus 2019
    Hoi Paul, jee wat een belevenissen. Gelukkig een geweldig koppel gevonden die een prachtig kleurrijk onderkomen voor je hadden 🤩 Nog effe volhouden en dan kommen die Schweizer met hun mega prachtige natuur ⛰ Veel plezier en succes verder! Groet Brigitte