Dag 80 Caborredondo-San Vicente.

27 mei 2016 - San Vicente de la Barquera, Cantabria, Spanje

Gisteren in albergue van Caborrendondo is het bij 2 pelgrims gebleven, een Spaanse fietser en ik. Niet zo'n probleem, ik kon kiezen uit 16 bedden en heb goed geslapen. De albergue in het algemeen is erg goed en ook goedkoop €6 slapen en €2 ontbijt.
S'morgens om 7uur opgestaan en goed ontbeten met sterke koffie. Om 7.30uur afscheid genomen van Alex en op pad gegaan.
Alex wilde wel nog een foto van me met de wandelkar. Waarschijnlijk sta ik al zo'n 400 keer op de foto. Overal wordt ik zomaar gevraagd of ongevraagd gefotografeerd. Misschien haal ik het nieuws in Spanje nog een keer!?
Vandaag hoofdzakelijk weer eens de echte pelgrimsweg gevolgd, die was best mooi. Vooral de stukken direct aan de kust waren weer bijzonder fraai.
Eigenlijk stond Comilles vandaag als eindpunt gepland, maar omdat ik gisteren ook al verder gelopen ben was ik daar al om 11uur. Ergens wel jammer, want de albergue in Comilles is een oude gevangenis.
Uiteindelijk nog 15km doorgelopen naar San Vicente, prachtig stadje aan de kust. Vlak bij de grote kerk is een gemeente-albergue. Ik heb wel even moeten wachten, omdat die pas om 16uur opende.
Achteraf niet zo'n geweldige albergue; slechte douches en wasgelegenheid voor de kleren. Ook geen ontbijt en avondeten. Dus maar flink aan de inkoop gegaan in de supermarkt. Vanavond eens niet warm gegeten, maar brood met kaas. Morgenvroeg hetzelfde, maar dan met een bakje oploskoffie.
Vandaag weer eens mazzel gehad met een geopende kerk en kaarsje gebrand. Meestal echter zijn de kerken gesloten in Spanje. Ook vragen ze wel eens entree, zoals hier in de kerk en de kathedraal van Santander. Dat is echter tegen mijn principes, ik ga hier geen entree voor betalen, er zit immers geld zat in t Vaticaan voor onderhoud kerken e.d.
Morgen staat Pendueles gepland als einddoel. Ik ga er wel via een alternatieve route naar toe. De weervoorspelling is echter niet zo goed, dus mogelijk stop ik eerder.
Inmiddels is het redelijk druk in de albergue. Ik denk zo'n 30 pelgrims, maar er zijn 45 bedden.

1. Jacqueline:
    Hoi Pelgrim,
    Ik ben benieuwd of de noordelijke route met de kar zo zwaar is als je dacht (het is in ieder geval een stuk rustiger dan de Frances hoor ik).
    Het gaat je in ieder geval prima af.
    Vergeet niet een cortado koffie te bestellen!
    Jacqueline
  2. COR:
    27 mei 2016
    Hoi Paul, ik geloof best dat je bekijks hebt met je kar, maar een zware rugzak valt ook niet mee en zeker niet als je je benen wilt ontzien. Laat ze maar foto's maken, dat doet geen pijn en je benen tot nu toe ook niet zover ik lees! Houwen zo!! Tot morgen. Hartelijke groeten: COR
  3. Theo en Lenie:
    27 mei 2016
    Hallo Paul, Het gat weer uitstekend zien we wel.
    Ik heb je plannen om nog meer noordelijk te gaan eens bekeken op de kaart. Naar mijn mening ga je na Ribadeo te ver naar het noorden, zoals ik het heb bekeken zou je bij Foz meer zuidelijk moeten wandelen en dan via de volgende plaatsen naar het zuid-westen, Mondonedo, Abadin, Vilalba, Betanzos, Carballo, Vimianzo en Muxia. Je moet het maar eens goed bekijken en dan zien we het wel hoe je gaat wandelen.