Dag 79 Santa Cruz-Caborredondo.

26 mei 2016 - Caborredondo, Spanje

Echt een van de beste albergues op de del Norte is La Santa Cruz in Santa Cruz. Wel een private herberg, maar donativo en met veel passie gerund door Nieves en José.
Gisteren waten we maar met 2 pelgrims in de albergue, Hannah van 21 uit Duitsland en ik. Toch heel gezellig, tegen 20.30 gezamenlijk salade gemaakt en Nieves een beetje geholpen met een overheerlijke Spaanse tortilla. Glaasje Franse en Rioja wijn erbij en naderhand een zelfgebrouwen likeurtje. Ook de afwas gezamenlijk gedaan, om 22uur gaan slapen en afgesproken om te ontbijten om 7uur.
Omdat we maar met 2 pelgrims waren, die beiden niet snurken, zeer goed geslapen. Inderdaad om 7uur het bed uit voor een goed ontbijt met sterke koffie. Het is dan even moeilijk om afscheid te nemen, je zou het liefst nog een dagje blijven.
Van Nieves de vorige avond uitgebreid info gehad over de te lopen etappe vandaag en daar ook gebruik van gemaakt. Samen met Hannah vertrokken. Ze had de vorige avond 2 blaren geprikt (kleine tenen) en die begonnen na een paar honderd meter vervelend te doen. Even de Compeed verwijdert en er wat sporttape omheen geplakt. vervolgens toch afscheid genomen en in m'n eentje verdergegaan. Sterke benen vandaag en een behoorlijk eind afgelegd, ook vanwege de tips van de vorige avond. Zo is er tussen Bóo en Mogro een spoorbrug van 70 meter, waarmee je de route maar liefst 8km inkort. Officieel wel verboden, maar 99% van de pelgrims neemt die afkorting.
Ik wilde inderdaad in Santilla del Mar even naar het inquisitiemuseum, maar kwam daar 5 minuten voor de middagsluiting aan. Ondanks mijn vraag of ik heel even mocht kijken was mevrouw de suppoost onverbiddelijk en om tot 16uur te wachten was me wat te lang. Vervolgens nog een stukje doorgelopen maar Caborrendondo, waar een nieuwe albergue zit. Ze is dit jaar geopend en werd me aanbevolen door Nieves in Santa Cruz. Het is inderdaad een prachtige albergue, wel zonder diner, maar met keuken en een restaurant in de buurt. Na douchen en de was ben ik de kust gaan bekijken, zeer mooi (zie foto's).
Tevens met Alex, de hospitalier, even over mijn voornemen om de del Norte door te zetten naar Muxia en Finistere gesproken. Via Ribadeo, Foz, Cervo, Viveiro, Riomaior en Cedeira kan ik in elk geval in Xubia komen. Over 2 dagen ga ik waarschijnlijk naar een albergue gerund door 2 Italianen, die bekend zijn met deze route en krijg ik mogelijk nog meer informatie. Dus hoogstwaarschijnlijk gaat dit plannetje doorgang vinden. Maar daarover later weer meer. Nu eerst eens een soepje op gaan warmen en opeten. Adios!

1. Paul oet Sjinne:
    26 mei 2016
    Ola Paulo uno (1), como esta?
    hier weer eens een berichtje van mij (Paulo secundo (2)) oet Sjinne. Zeg wat heb jij een mooi wandelgebied daar, en de albergue is ook niet verkeerd! Zo te zien geniet je niet alleen van de omgeving, maar ook van het lekkere eten en de goede wijn. Ook het vrouwelijk schoon weet jou te vinden, je bent een echte geluksvogel/-wandelaar/-pelgrim. Ja, nog 511 km en dan heb je je eindbestemming bereikt. Sterk in de benen en gelukkig geen last van zere voeten en knie. Je ziet er goed en ontspannen uit (selfie), het heeft je zichtbaar goed gedaan. Hou dit vast en geniet maar lekker met volle teugen van elke km. nog te gaan. Voor je het weet is het avontuur voorbij ... Wij wensen jou alle goeds en een behouden vaart! Groetjes van Paul en de 3 femmes oet Sjinne
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Op de kaart te zien heb je vandaag heel veel gelopen!
    Knappe prestatie; en zoals Paul (2) al zei; je geniet er zichbaar van.
    Mooi!
    Jacqueline
  3. Frank:
    26 mei 2016
    Realiseerde me niet dat je eigenlijk al zo ver onderweg was, is een prachtige omgeving zo te zien. Blij dat je het goed naar je zin hebt.
  4. J. Devue-de Hoon:
    Hallo Paul,
    Eindelijk eens een berichtje uit Gronsveld. Ik lees wel alle reisverhalen van je, prachtig hoe je dat doe, ook de foto’s zijn mooi wat een prachtige natuur!
    Even tussen door die Paul 2 is niet van boeren afkomst he? Want dat van die zittende schijtende koe heb ik in mijn leven nog nooit gezien. (grapje)
    Ik volg je wel maar zit in een moeilijke periode, Harry heeft meer dan 4 weken in het ziekenhuis gelegen en zelf ben ik flink aan het sukkelen met mijn longen, steek af en toe maar een kaarsje op en dan zullen we wel zien hoe alles verloop.
    Groetjes veel reisplezier, de aller beste wensen tot ziens en veel liefs.
    Van oom Harry en Tante Jaantje
  5. COR:
    27 mei 2016
    Hoi Paul, Omdat je reportage van vandaag nog niet binnen is, even over gisteren. Omdat ik al tegen zeven uur naar bed ging kwam er toen niet van. Op je selfie te zien doet het lopen je geen kwaad, houwen zo! Nu eerst kijken of vandaag al binnen is! Groetjes: COR