Etappe 7: Grado-Salas.

8 september 2017 - Salas, Spanje

Heerlijk geslapen in hotel Grado. Ook mazzel gehad, heb de kamer voor mezelf gehad. Vroeg gaan slapen en rond 6uur al wakker. Om 7uur stond het ontbijt klaar, effe aan tafel gezeten met Clay, een 71 jarige Amerikaan uit Texas. Wel een aardige gast, maar vrij stug. Onderweg heb ik m nog diverse keren gezien. Hij loopt t liefst in zijn eentje en dat is m gegund. Zelf ook grotendeels alleen gelopen, lekker op eigen tempo. Leuke sfeer op de route, veel lopers (denk n stuk of 40) en je groet en ontmoet elkaar geregeld bij de rustpunten, meestal de Fuentes waar wat water getapt word.
Aan het begin wel even met Elena uit Finland opgelopen. Het is echt een aardig mens, maar ze klept aan een stuk door en dat is (zeker smorgens vroeg) wat vermoeiend. Na enkele km's dus maar even een sprintje getrokken.
Vandaag dus rustig aan gedaan, maar toch met de eersten aanbeland in Salas. Eigenlijk wilde ik iets verder lopen, maar dit stadje is prachtig en ik heb een splinternieuwe albergue gevonden met wasser en droger. Dat gaf de doorslag, gisteren niet kunnen wassen in hotel en had nogal een meurende boel wasgoed bij me.
Via hospitalera Maria doorverwezen naar bar/restaurant van haar broer. Daar zojuist een heerlijke vegetarische schotel met wat eitjes gegeten en genoten van een estrella galicia (errug goed Spaans biertje).
Vandaag is het een feestdag in Asturië, misschien kan ik vanavond nog iets zien van de feestelijkheden.
Zoals al gezegd vrij veel pelgrims op de Primitivo. Het schijnt dat de Francesroute wat begint in te boeten door de massale stroom pelgrims. Ik ben wel blij dat ik m dit jaar loop. Wanneer ik de plaatsen in de albergues bekijk, zou dat in de toekomst best problemen kunnen opleveren. In september is immers het hoogseizoen al voorbij en zou het wat rustiger moeten zijn.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Zo te zien en te lezen gaat het goed met je. Hoezo een wasmachine? Je had de wasplaats kunnen nemen..
    Jacqueline
  2. Paul:
    8 september 2017
    Trouwens nog een tip voor de thuisblijvers: morgen etappe 20 van de Vuelta, die komt o.a. door Grado en kruist ook hellingen van de Camino de Salvador nabij Pola de Lena. Dat beloven mooie beelden te worden, hoewel weervoorspelling niet goed is.
  3. COR:
    8 september 2017
    Hoi Paul, het weer is hier ook niet goed. Het wordt najaar. Ik ben woensdag nog naar Zoutelande geweest, toen was het nog droog. Genoten van zee en wind en gelopen over het strand naar de vuurtoren van Haamstede, Op de terugweg door het losse zand omdat het water opkwam. Schoenen uit en doorploeteren samen met 'n oudbuurvrouw. We hebben ervan genoten. Tot morgen maar weer! groeten: cor