Etappe 6: Oviedo-Grado.

7 september 2017 - Grado, Spanje

Rustig verblijf gehad in albergue van Oviedo. Klein kamertje en alleen gedeeld met een Spaanse mountainbiker. Redelijk goed geslapen ook. Smorgens vanaf 6 uur hoor je wel wat deuren (piepten nogal) open en dichtgaan.
Om 6.30uur ook maar opgestaan, koffie uit de automaat en wat stokbrood met kaas.
Een uur later op pad.
Al meteen in Grado gezelschap van Elena uit Finland en hier een km of 14 mee opgelopen. Wel een zeer drukke tante en was bij dat ik na die 14km weer effe wat rust kreeg.
Na een paar km een Spanjaard uit Lugo ontmoet en hier samen mee gelopen tot in Grado. Aardige gast, leerde me onderweg om de appeltjes (waar ze hier die beroemde cider van maken) te eten. Kleine, zoete appeltjes. Wist me ook goed te informeren over verder verloop van Primitivo. Uiteindelijk is hij verder gelopen richting Salas. Dat is denk 20 tot 25 km verder en wat mij betreft wat te veel van t goede.
De route vandaag was nog relatief eenvoudig, met slechts één flinke klim. De eerste 5km stadsomgeving. Daarna glooiend (over asfalt en landweg) door kleine dorpjes. Onderweg diverse pauzes gehouden met koffie.
Het weer was bewolkt, pas na de middag zon. Het is hier overigens relatief erg droog. Op de Camino de Salvador was dat ook al te merken, veel fuentes (fonteinen), vooral die die hoog liggen, staan droog. Wel iets om rekening mee te houden voor de watervoorraad.
Ik ben iets minder ver gelopen, dan gepland en heb nu een hotelkamer in Grado. Kosten voor kamer zijn slechts €15,-. Er is wel kans dat er nog een tweede pelgrim in m'n kamer geplaatst wordt.
Ook hier op de Primitivo valt me op, dat er meer pelgrims lopen, dan ik verwachtte. Ik heb er denk wel 20 gezien vandaag. De Spanjaard waar ik vandaag mee liep, zei dat de Primitivo de laatste tijd jaarlijks 15% meer pelgrims trekt.
Vanmiddag mijn pelgrimsmenu al gehad. Ik ga proberen dat nu altijd weer smiddags te doen. Ik merk dat wanneer ik vlak voor t slapen gaan eet, ik lastiger in slaap val.
Tot zover, morgen een nieuwe dag, etappe en verslag.