Etappe 8: Salas-Tineo

9 september 2017 - Tineo, Spanje

Verblijf in Salas was top gisteravond. Nog energie genoeg om stadje te bekijken en de toren van het kasteel te beklimmen. In die toren een pre-romaans museumpje.
Zie het filmpje, gemaakt vanaf de toren.
s'avonds een beetje mee-gehospitalerood met Maria, Duitse gasten uitgelegd dat degene die s'morgens het laatst vertrekt afsluit en Amerikaan Clay naar het restaurant gebracht.
Vanmorgen om 7 uur opgestaan, ik zou de eerste zijn. De Duitsers en een Spaans koppel zouden pas om 8 uur vertrekken.
Dus maar één kop koffie gezet. Staat me toch 5 minuten later die Spaanse madam een scheur open te trekken, dat ze ook koffie wil voor manlief! Maar in het Engels teruggeblaft, verstond ze toch niet.
Lekker buiten onder de overkapping wat gegeten en koffie gedronken, ingepakt en op pad. De start was even met de poncho aan, lichte regen. Na 5 minuten kwam ik Clay tegen en we besloten samen de steilste klimmen via de autoweg te doen. Veel regen afgelopen nacht en de paden zijn behoorlijk modderig en glad.
Over de hele route denk de helft via asfalt gelopen, de vlakkere stukken over de echte route.
De poncho kon na 10 minuten weer uit en we hebben alleen de laatste 2km nog regen gehad.
Mooie route, stijgen van 350meter in Salas naar ca. 650meter in Tineo. Onderweg is het hoogste punt op ca. 800meter.
Onderweg eigenlijk weinig andere pelgrims gezien. Vanwege regenachtig weer vrij snel gelopen en al tegen 14.00uur in Tineo.
Eerst even gekeken bij de gemeenteherberg, maar die heeft een afschuwelijk volle slaapzaal waar je nauwelijks tussen de bedden kunt lopen.
Nu terechtgekomen in pelgrimsparadijs. Bij zeer luxe hotel Palacio de Meras is een pelgrimsherberg in zeer luxe uitvoering. Zie de foto's maar. Ook een geweldig pelgrimsmenu gehad inmiddels.
Typisch op Primitivo, die relatief erg druk is nu, is het feit dat iedereen (buiten de Spanjaarden) een hekel heeft aan de groepjes Spaanse pelgrims. Ze zijn onvriendelijk, groeten niet, onbehulpzaam, haantje de voorste enz. Dacht dat t aan mij lag, maar hoor dit dus erg vaak ook van anderen. Haha, mijn gal is weer gespuwd dit jaar!
Vanmiddag even de kans gehad laatste uurtje van de Vuelta te kijken. Niet erg pelgrims, maar was spannende etappe in pad belopen gebied.
Als t weer meezit straks Tineo nog effe bekijken (ben er wel al bijna helemaal doorgekomen op weg naar albergue).
Morgen wat langer slapen, ontbijt is op de zondag vanaf 8uur. Morgen loop ik ook maar een korte route van 15km. naar Borres. Bij Borres splits de route, enerzijds de oude route over de bergen en een alternatief naar Pola de Allende. Bij goed weer wil ik over de berg, maar dat is een "moetje" van 25km zonder herberg onderweg. Ik heb zo het idee dat deze oude route best meevalt en dat de Camino Salvador moeilijker was halverwege. Duimen maar voor goed weer.
Tot morgen maar weer.

1. Jacqueline:
    Hey Polleke,
    Solliciteer je soms binnenkort als hospitalero?
    Kijk dan maar uit voor al die spaanse pelegrinos.
    Ja; herken ik wel; sommigen lopen in gesloten groepen. Gister had een signorita haar wandelstok horizontaal achter haar rugzak gestoken en blokkerde daarmee het hele pad.
    Mooie fotos weer; stukken ruiger dan hier in galicie...
    Jacqueline
  2. Theo en Lenie:
    9 september 2017
    We volgen je op de voet, volgens mij ben je al verder dan in je planning staat. Het is wel enorm mooi om daar te wandelen en te genieten. We wensen je veel plezier en fijne wandelingen.
    Groeten Pa en Ma
  3. COR:
    9 september 2017
    Hoi Paul, even iets recht zetten over gisteren: Ik startte mijn strandwandeling niet in Zoutelande maar in Wester-Schouwen. Laat je niet overbluffen door die a-sociale Spanjaarden. Groot gelijk dat je terug schold!! Die snelwegen waar je het over hebt mag je daar met je kar op lopen? Succes voor morgen! Groetjes: COR
  4. Paul:
    Correctie:
    Geen snelweg, soort provinciale weg. Maar zeker in het weekend rijd daar smorgens bijna niks.
    En ik lig nu ca. 15km achter op schema. Morgen wordt dat een complete etappe. Maar vanwege het schrappen van Camino Ingles heb ik genoeg dagen over om Santiago te halen.
    En nog een uit León. Ik heb daar de kathedraal helemaal niet bezocht, maar een andere grote kerk. Zal onderschrift foto's thuis nog eens aanpassen.
  5. Marco:
    9 september 2017
    Rustig blijven bij asociaal gedrag, het is tenslotte ontspannende inspanning!
  6. Brigitte:
    10 september 2017
    Hoi Paul, het gaat lekker zo. Je wordt nog een echte prof! Hoop voor mooi weer voor je morgen, zodat je de bergen kunt belopen. Groetjes Brigitte