Etappe 11: Reims - Trepail 27km

12 augustus 2019 - Trépail, Frankrijk

12 augustus 2019.

Bonjourkes volgers,

Gisteren dus nog een nacht in jeugdherberg Reims. Kamer is goed, bed is goed, alleen nogal uitgestorven; nauwelijks gasten.
Alles kunnen wassen en even opnieuw alles gepakt.
‘s Avonds pizza met zalm gegeten, ook erg goed. Aan de overkant van pizzeria een leuk café gevonden, wel aparte naam “Le Stalingrad”. Lekker Chimay goud van de tap, dat heb ik nog nooit gezien!
Reims is wel prijzig, glas bier 4,20 en pizza 20 euries. Maar ja, er moet toch iets naar binnen hè!?
Weer rond 22uur gaan pitten en wederom goede nachtrust, net voor de wekker vanzelf wakker geworden. Even na zeven ontbijt. Bizar, ik zat maar alleen in de eetzaal, er kwam later nog een vrouw binnen toen ik net klaar was. Geen geweldig ontbijt, oud brood en een bruine banaan. Koffie gelukkig wel te pruimen.
Om 8uur op pad gegaan. Eerste stuk verloopt volledig vlak over een ravel  langs het Marne-kanaal. Tot Sillery dit pad gevolgd, ongeveer 12km. Beetje saai op een gegeven moment, maar wel lekker om de benen weer los te krijgen na een rustdag.
Na Sillery ga je al gauw heuvel op de wijngaarden in. Hoofdzakelijk voor champagne de druiven hier. Na een stevige klim, deels over rottig keienpad, in Verzenay een open café gevonden en koffie en een alcoholvrij biertje gedaan. Uit eerste hand vernomen dat 2019 hoogstwaarschijnlijk een goed wijnjaar wordt!
Nog enkele dorpjes doorkruist, maar daar is helemaal niks van horeca. Wel erg mooi, maar niks te beleven.
Nu aanbeland in Trepail en daar heeft mevr. Jacqueminet een pelgrimonderkomen in haar boerenwoning.
Alleraardigst ontvangen en zelfs een biertje gekregen bij aankomst (niks, nada, njet horeca hier).
Heel even het dorpje bekeken, maar vanwege dreigende regen snel teruggelopen. Uiteindelijk nauwelijks regen, maar veel dreiging. Even gedouchet en daarna nog wat door t durp gelopen. Zeer rustig hier, wel een stuk of 4 campers op de speciale parking. Voor 8 euro kun je hier een champagnemuseum bezoeken. Ik had m’n beurs niet bij me en vind 8 euries bovendien wat veel.
Bij dat museum zijn ook kamers te huur, maar begint bij €45,- en dan heb je geen diner.
Straks kan ik hier wel met de familie meeeten.
Mijn Frans vind ik nog steeds belabberd, hoewel veel Fransen zeggen dat het bon is.
Korte zinnetjes lukt wel, maar bijvoorbeeld mevr. Jacqueminet praat zoveel, dat ik nog niet de helft meekrijg van wat ze zegt. Fijn is dat ze een goede vertaalapp op de telefoon heeft, die vertaald gesproken tekst en doet dat erg goed!

Morgen meer,
Paul.

1. Jacqueline:
    12 augustus 2019
    Hoi Paul,
    Dat is handig zo’n vertaal app. Alleen in het frans 😉?
    De fotos zijn mooi groen daar langs het watertje en de wijnvelden! Hopelijk zie je morgen wat meer volk onderweg en in de overnachting.