Etappe 12: Trépail - Chalons en Champagne 28km.

13 augustus 2019 - Châlons-en-Champagne, Frankrijk

Hallo volgers,

Bij madame Jacqueminet verbleven dus. Alleraardigst lief mevrouwtje van rond de tachtig die pelgrims in huis neemt in Trépail.
Leuk verblijf ook. Wel even wennen, de levensstandaard in noord Frankrijk is toch heel anders dan bij ons. Wij zwelgen zo’n beetje in allerlei onnodige toestanden.
Toen ik door de poort ip het binnenplaatsje kwam, was madame bezig om allerlei fruit uit te sorteren, om jam van te maken. Ook enkele potten om er likeurtjes van te maken. Woning is uit 1600-zoveel. Zeer rommelig, maar niks echt overbodigs.
Ik denk dat de pelgrimskamer de beste kamer in huis is. Hart van goud voor de pelgrims!
Ook leuk gebabbeld, ook dankzij vertaalapp. ‘s Avonds enorm veel groenten gegeten met stokbrood en een glas wijn.
‘s Morgens om 7 uur ontbijtje gedaan met grote bak koffie en stokbrood met zelfgemaakte jam. Afscheid genomen van mevrouw Jacqueminet, de katten en 2 kipjes en tegen 8 uur op pad.
Eenvoudige route vandaag. Eerst over asfaltwegen, via Ambonnay en Conde sur Marne, naar canal láteral á la Marne. Mooi begin met een veldweg langs het kanaal. Enkele vissers gezien, een paar hardlopers en verderop 2 toptalenten (elk 140kg en op een peperduur fietsje van 5kg, hilarisch zicht!).
Via Vraux en Juvigny, een stukje bos gelopen. In Juvigny zou een supermarkt zijn en ik vond die maar niet. Het hele dorp doorgelopen, de moed opgegeven en een weg terug naar het kanaal gezocht. Ligt me daar opeens, ver buiten t dorp een supermarkt! Drinken en fruit ingeslagen en richting kanaal teruggelopen. Raakte daar in gesprek met jongedame die met de hond aan de wandel was.
Vond het top van me om naar Rome te reizen en wilde wel mee. Verteld dat dat dan wel te voet gaat en toen haakte ze toch maar af.
Sneller dan verwacht in Chalons en Champagne aangekomen, iets na 14uur.
De jeugdherberg was nog dicht en Ik hoorde dat ie pas om 16uur open zou gaan.
Dus maar even het stadje ingelopen. Erg fraai, maar net als in Reims erg weinig volk.
Bij Shop & Biers op het terras neergestreken en daar het traditionele biertje gedronken. Dit keer een Chat Long Matou, plaatselijk brouwsel en errug lekker. Omdat t niet druk was kwam barmeisje wat babbelen, over waar ik vandaan kom en waar ik heen ga. Ze was helemaal onder de indruk en vertelde me dat ik een cadeau van haar zou krijgen.
Uiteindelijk een flesje van dat Matou bier met bijbehorend glas gekregen en het leukste was ook nog eens een mooie selfie (zie foto’s).
Dus kom je ooit in Chalons en Champagne, bezoek dan vooral café Shop & Biers eens!
Om 16uur een bed geregeld in de jeugdherberg, boodschappen gedaan bij supermarkt en een magnetronmaaltijd opgewarmd in de keuken van de herberg.
Straks nog even een rondje lopen en eens kijken waar ik morgen heenga.

Dat volgt morgen dan weer,
Paul.

@ Peter en Gerda: veel plezier op de Camino Del Norte. Zal jullie bevallen, niet veel moeilijker dan Francés!
@ Jacqueline: goed getrained, dus jij gaat ook volop genieten van de Del Norte straks! Zet ‘m op en doe Peter en Gerda de groeten😏

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Voor de bardame had je zo te zien geen vertaal app nodig 😉😉
    Mooi gebied daar, ook al is het stil.
    Dank je wel. Ik ga het zien maar jouw waarschuwing voor de pittige baskische heuvels zit nog wel in het koppie 😝
  2. Brigitte:
    13 augustus 2019
    Erg leuk die selfie en wat een mooi cadeau 🤩👌🏻
  3. Peter en Gerda:
    14 augustus 2019
    Dag Paul, dank voor jouw mooie en goede wensen, we vertrekken 3 sept. vanuit Brussel airport naar Bilbao. Mocht het bierpakket te zwaar zijn, stuur het dan maar naar ons!!!!!!!!!!!!!!!