Etappe 10 Rieti - Greccio 18km 450hm.

16 september 2023 - Greccio, Italië

Gisterenavond een pizza gaan eten in Rieti. Erg goed. Ik geloof dat het de eerste keer is dat er ook mozzarella op mijn pizza zat. Het smaakte in elk geval erg goed. Voor de afwisseling weer eens bier gedronken ( ze hadden Messina).

In de stad was een of ander feest, op het podium artiest met orgel en met harmonica. Hilarisch, een soort Italiaanse tirolermuziek.

Weer netjes tegen 22.00uur waren we terug in hotel Europa en zijn zowat meteen gaan slapen. Het hotel is trouwens top, we hadden een prachtige kamer! Met zijn tweeën goed betaalbaar.

Ook een heel goed ontbijt vanmorgen met natuurlijk koffie, maar ook brood, kaas, wat vleeswaren, sap, eitjes. Goed gevuld op pad dus tegen 8.00uur.

In Rieti afscheid genomen van Andrea (met de bus naar Rome) en op weg richting Greccio. De weg loopt in een grote boog om het Rieti dal heen, met af en toe een klimmetje hogerop tegen de bergwand. Mooi zicht dus op hetgeen ik de afgelopen dagen gelopen heb.

De weg was niet erg lastig, op twee nare klimmetjes over een keienpad na. Onderweg ook wat meer horeca, ik heb twee keer koffie gedronken.

Uiteindelijk tegen 15.00uur aangekomen in B&B Il Cammino. Tja en of dat een juiste keus is? Het is erg primitief en er is ook geen WiFi. In de buurt ook alleen enkele woningen. Winkels en horeca op ca. 4km. Maar ja, ik zit hier nu (in m’n eentje trouwens) en om 19.00uur wordt mijn maaltijd bezorgt. Ik denk dat ik vroeg lig te slapen en morgen ook weer vroeg op pad ga. Ik zit trouwens nog iets voor Greccio. In Greccio zelf is geen onderdak te krijgen (tenminste in het oude gedeelte dan, Greccio is nogal weid verspreid).

De route morgen schijnt niet erg zwaar te zijn, maar er zit wel wat hoogteverschil in. De bedoeling is om naar Stroncone te lopen, weer een klein stadje met meer voorzieningen. Ik heb inmiddels gereserveerd in Porta del Tempo.

Paul.