Etappe 15 Poggio Mirteto - Abbazia di Farfa 19km 600hm

21 september 2023 - Farfa, Italië

Het B&B huisje was oké. Ik vind €50,- wat veel voor een kaal hutje, maar het brengen en ophalen in Poggio Mirteto (voor avondeten en boodschappen) maakt weer veel goed.

Rond 19.30 dus naar Poggio geweest, een beetje rondgekeken en later een diner gedaan (zwaardvis met aardappeltjes en gemengde salade). Achteraf wat ijs gaan eten, ook erg lekker. Om 21.30 heb ik me laten ophalen terug naar de B&B. Hier nog even genoten van nachtelijk uitzicht met een biertje en gaan pitten. Gelukkig in de hut geen last van muggen, buiten stikte het ervan.

Opgestaan om 6.30uur, nog eens gedoucht, koffie en banaan gegeten en het was bijna 8.00uur toen ik vertrok. De eerste klim naar Poggio Mirteto viel mee en ik heb daar nog een extra koffie met broodje gedaan.

Even verder bij Bocchignano was de weg versperd door politie. Ik denk dat er een fiks ongeval was gebeurt. Ik mocht er niet langs (ik moest een 500meter verderop een bospad in) en werd via een andere asfaltweg gestuurd. Dat koste zeker 2km en ik denk 150meter extra klimmen.

Afijn, uiteindelijk weer op de route. De klim naar Castelnuovo di Farfa was gruwelijk zwaar en lang. Je zit dan op ruim 350meter hoogte. Naar de Abbazio di Farfa is het dan afdalen tot 100meter en vervolgens weer klimmen tot 225meter. Daarna zou ik naar Farfa in Sabina nog eens naar 500meter moeten klimmen. Dat zat er vandaag niet meer in en ik ben nu pelgrim 1 in kamer P1 in Abbazio di Farfa.

De laatste hoogte heb ik bijna moeten kruipen, de benen wilden niet meer. Ik zat trouwens aan het eind een klein stukje fout en klom gigantisch steil via een olijfgaard.

Gelukkig heten de zustertjes van Santa Brigida me welkom en doe ik ook het diner bij hen. Er is wel redelijk wat horeca hier in Farfa, maar een verrassingsdiner is ook wel weer leuk.

Morgen ga ik naar Montelibretti. Het wordt een B&B. Het wordt mijn laatste etappe. Ik ben nu wel klaar met lopen en heb geen zin om Rome nog eens binnen te wandelen. Er gaat in elk geval een bus naar Rome Tibertina. Hoe dat verder moet door Rome zie ik wel. Ik moet ook nog even uitzoeken wanneer er een trein/bus naar Aken gaat. In Rome dus waarschijnlijk ook nog een overnachting.

Paul.

1. Jacqueline:
    21 september 2023
    Hi Paul,
    Jij maakt ook altijd wat mee; nu weer een omleiding..
    Farfa; nog nooit van gehoord maar ook vlg google maps een fraaie abdij! Hopelijk kan je dat nog ff goed bekijken voor de etappe van morgen. Succes op je -voorlopig laatste - etappe.
  2. Brigitte:
    21 september 2023
    Hoi Paul, zeker als de benen niet meer willen/kunnen doe je er goed aan om per bus naar Rome te gaan. Ga je ook nog effe bij het Vaticaan langs? Veel plezier daar en geniet nog maar eens van zo’n heerlijk Italiaans gelato! Groetjes Brigitte