Etappe 13 Calvi dell’Umbria - Cicignano 11km 300hm.

19 september 2023 - Cicignano, Rieti, Italië

Alweer een mooi onderkomen in Calvi. Ik had alleen de keuze voor een 2-persoonskamer in B&B. Er is al dagenlang een groep Duitse buspelgrims gelijktijdig met mij en die pikken al 16 bedden in!

Een B&B in Italië is trouwens vaak zonder die 2e B van breakfast. Zo ook gisteren.

Zoals al vermeld gezelschap van een stel Duitse fietsers op weg naar Rome, Sisi en Hans. Aardige lui, samen goed gegeten ‘s avonds en wat geleuterd.

Calvi is ook een prachtig stadje met weer enorm veel hoogteverschil. Er zijn nog winkeltjes, een apotheek, een bank, een restaurant en een bar. Genoeg vertier voor de pelgrim dus.

Uiteindelijk alweer netjes rond 22.00uur gaan pitten. Redelijk geslapen en vanmorgen pas om 7.00uur opgestaan. Rond 8.30uur afscheid genomen van de Duitsers en op pad.

Eigenlijk zou ik naar Collevecchio lopen, naar Massimo een groot Italiaans pelgrim. Maar hij lag met griep ergens in Rome. Wel aardig dat ie voor me rondgebeld heeft. Zo zit ik nu in een 12e eeuws stadje, Cicignano, in een vakantiehuis een paar km voor Collevecchio. Ik kreeg contactgegevens van Alessandra (zie de foto’s) en mag voor €45,- all-in in dat vakantiehuis voor maar liefst 8 personen verblijven. Echt ongelooflijk goed, bij aankomst kreeg ik een lunch, straks ook avondeten. De koelkast is vol met water, een fles wijn, blikjes bier. Er ligt fruit, brood, jam. Maar ook mueslirepen en een complete voetverzorgingsapitheek.

In Cicignano wonen nog ca. 30 mensen. Het is een vrijwel rond vestingstadje met een buitenste en binnenste straat (nou ja, pad … een auto komt er niet doorheen).

De stadspoort is zelfs 9e eeuws lees ik op infobordje. Cicignano staat er om bekend dat het heel goed bewaard gebleven en authentiek is.

De route vandaag was slechts 11km. Aan het eind wel een gemene klim van bijna 250hm en wel bijzonder steil. Op enkele stukken moest ik echt een aanloop nemen om boven te komen.

Morgen ga ik naar een Agriturismo 2km voor Poggio Mirteto. Het is ongeveer het dubbele van wat ik vandaag liep. Maar dat is wel te doen, vandaag heb ik echt enorm getreuzeld om niet te vroeg aan te komen. De Agriturismo geeft me €5,- pelgrimskorting (eigenlijk korting bij reserveren buiten booking.com om!) en wil me ‘s avonds brengen en halen naar Poggio Mirteto voor het eten. Klinkt alweer goed, toch!?

Paul.

1. Peter:
    19 september 2023
    Je regelt je zaakjes goed Paul, je kunt een reisbureau beginnen!
  2. Jacqueline:
    19 september 2023
    Hoi Paul,
    Wat een mooi oud stadje! Echt jammer dat er maar 30 man woont. Maar ik hoop dat je morgen wel gezellig kunt eten in het volgende stadje. 🍝🍷🍇
  3. Brigitte:
    20 september 2023
    Hoi Paul, ze hebben je er in de watten gelegd! Heb het stadje nog eens bekeken op Google Earth, het is idd piepklein maar zo mooi door de jaar honderden bewaard gebleven.