Etappe 16 Abbazia di Farfa - Montelibretti 18km 500hm.

22 september 2023 - Montelibretti, Italië

Een goede keuze om bij de zustertjes in Abbazia di Farfa te stoppen. Een gastvrij verblijf gehad. Sober maar goed. Ook het dorpje rondom de Abbazia is prachtig. Wel opvallend veel kunstenaars die daar een handeltje hebben. Mijn smaak zat er niet bij, vond t een beetje kitscherig.

De huisjes en winkeltjes zijn er echter prachtig.

Om 19.30uur het diner bij de zustertjes gehad. Die hebben me behoorlijk volgepropt. Eerst pasta met tomatensaus. Daarna bijna Hollands; stukje kipfilet met aardappeltjes en rode kool. Als afsluiter een flink stuk Appelcake. Zelfs een klein flesje witte wijn bij het eten.

De zustertjes (ze zijn allemaal maximaal 1,6meter viel me op!) zijn van de orde Brigida. Dat zegt me niks, ik moet het eens opzoeken.

Vanmorgen het ontbijt was wat minimaal. Goede koffie, maar alleen brood met jam. Gelukkig had ik nog een paar bananen en mueslirepen voor onderweg. Aan het ontbijt kennisgemaakt met 3 Duitse dames pelgrim.

De dames zijn iets voor mij vertrokken en ik heb ze onderweg niet meer gezien. Dat komt ook door de eerste kilometers; die gingen meteen fors omhoog naar klooster Fara. Ik heb meteen bijna 200meter moeten klimmen over een rotspaadje en dat gaat niet erg snel. De laatste 100meter klimmen naar het klooster heb ik niet gedaan, dat is wel jammer maar ik wilde de benen sparen.

Verderop had ik die benen nog hard nodig. De weg was een mix van (slecht) asfalt, witte wegen (witte kiezel, vandaar die naam), fijne bospaden en stukken rots- en keienpaden. Even het pad kwijtgeraakt in een olijfgaard, dat was effe afzien. De klim aan het eind naar Montelibretti was ook niet misselijk, maar gelukkig over asfalt.

Afijn, ik ben in een goede B&B aanbeland. Er schijnt straks nog een Italiaanse pelgrimdame aan te komen in deze B&B. Ik ben benieuwd.

Voor het diner straks nog iets uitzoeken hier.

Morgen wordt een improvisatiedagje, ik heb nu een buskaartje gekocht naar Passo Corese, een plaatsje met treinstation. Vandaar in Rome zien te komen, in Trastevere. Daar kan ik in de pelgrimsherberg terecht.

Het is heel raar, maar je merkt dat je Rome nadert door het afval in de wegbermen. Dat was extreem vandaag.

Paul.

1. Brigitte:
    23 september 2023
    Hoi Paul, wel grappig om te lezen dat de zusters allemaal zo klein waren, maar ze hebben je wel goed verzorgd. Zonde van dat zwerfafval langs de weg daar erger ik me in ons land ook aan! Goede busreis morgen, de laatste loodjes zijn in zicht. Wat een prestatie weer, top! Volop genoten van je avontuur en de schitterende foto’s! Groetjes Brigitte