Etappe 9 Le Querce di Tara - Rieti 5km 0hm.

15 september 2023 - Rieti, Italië

Een heel relaxed en rustig verblijf gehad in Le Querce van Mauro. Hij is gepensioneerd, is enige tijd geleden opvang voor verslaafden begonnen (dat is nu 1km verderop gehuisvest in La Foresta) en heeft nu belangeloos opvang voor pelgrims, scouts, familie, vrienden enz. Iedereen is welkom om te komen overnachten en mee te eten. Wij waren gisteren met zijn tweëen (Andrea en ik) maar dat kunnen ook groepen tot wel 50 man zijn.

Hij leeft heel sterk in de voetsporen van Franciscus.

Ontzettend lekker gegeten met zelfgemaakte rode wijn en een gezellige avond gehad.

Het onderkomen is ook helemaal top, goed bed, goed sanitair, mooie omgeving. En dan mag je in de ochtend na ook nog eens een goed ontbijt zelf bepalen wat het ja waard is om hier te verblijven.

Afijn, rond 9.00uur afscheid van Mauro en rustig aan afgedaald naar Rieti (5km). In Rieti hadden we reeds een hotel gereserveerd en we hebben daar meteen de bagage kunnen onderbrengen. Vervolgens ontlast van al dat gewicht Rieti gaan bekijken. De buitenrand van Rieti is niet echt geweldig, zelfs wat vervallen en leegstaand. Het centrum is echter een pareltje. Helaas wordt de kathedraal gerenoveerd en staat binnen vol met steigers.

Andrea had het idee om naar naar Santuario Fonte Colombo te gaan, 5 km buiten Rieti. De bus een stuk genomen en vervolgens een km of 2,5 bergop geklommen. Dit Santuario ligt eigenlijk op de route voor morgen, ik kan dan een paar km en wat hoogte afkorten. Omdat de bus pas laat terug zou rijden naar Rieti, maar een taxi retour genomen.

Morgen ga ik weer alleen verder, Andrea neemt een bus naar Rome en gaat een paar dagen later naar huis.

Morgen ga ik richting Greccio. Ik stop iets voor dat plaatsje in een B&B. Het bed is al gereserveerd en ook het diner is geregeld.

In Greccio is de eerste levende kerststal ontstaan (met kerstmis) en het is ook weer een bekend plaatsje uit Franciscus’ leven.

Goed, ik ga dat morgen zien. Nu eerst op zoek naar eten,

Paul.

1. Brigitte:
    16 september 2023
    Hoi Paul, wat jammer dat je pelgrimvriendin nu naar Rome doorreist. Was leuk geweest om samen de laatste kilometers daar naartoe te maken. Wist niet dat in dat plaatsje Greccio de allereerste levende kerststal was, leuk weetje! Wens je een goede voet morgen 🏃🏻‍♂️
  2. Jacqueline:
    16 september 2023
    Hoi Paul,
    Leuke ervaringen had je gedaan!
    Succes voor vandaag.