Etappe 5 Patrico - Ferentillo 23km 525hm.

11 september 2023 - Ferentillo, Italië

Het verblijf bij Agriturismo Bartoli was top. Een goede kamer en sanitair. Ook een prachtige omgeving met adembenemend uitzicht.

S’ avonds met de familie en de gasten het diner. Erg lekker, zeker vijf gangen met allerlei specialiteiten uit de regio. Daarbij de eigen huiswijn gedronken uit maar liefst grote 3 liter flessen. Nou ben ik niet zo’n wijnliefhebber, maar deze vond ik bijzonder lekker. Volgens mij is de regio Montefalco-Spoleto ook bekend vanwege de goed wijn.

Geen pelgrims aan tafel, maar wel kennis gemaakt met een stel uit Canada en een uit Peru. Beide stellen gewoon op vakantie in Italië.

De kamer naast me lag een Italiaans stel, ook gewoon op vakantie. Wel aardige mensen, ook een tijdje mee gesproken. Vandaag wilden ze gaan wandelen en ik heb ze een route van een km of 10 voorgesteld met niet te gek veel hoogte. Hopelijk vinden ze de weg terug naar de Agriturismo.

Om 8.00uur pas ontbijt, maar wel uitgebreid! Een half uur later op pad.

Het bleek weer een uitdagende route te zijn. Vooral veel afdalen, zelfs 1350meter. En dan vooral in het begin over met keien bezaaide rotspaden. Dat is wel concentreren, door die losse keien maak je zo een flinke schuiver.

Bergop was eenvoudiger dan gisteren, telkens stukjes van 50 tot 100meter over redelijke paden. Maar uiteindelijk toch dik 500meter omhoog.

Onderweg nauwelijks bewoning gezien. Ook geen andere wandelaars. Alleen een paar auto’s en een tractor.

Om 15.00uur aangekomen in Ferentillo. Biertje gedronken, gedouched, kleren gewassen. Daarna naar piepklein supermarktje geweest. Helemaal top, kon daar vers gemaakte boterhammen met pikante salami en kaas kopen … lekker!

Daarna het mummie museum bezocht. Klinkt bizar, maar een mooi verhaal. In de 16e eeuw bleken er lichamen onder de kerk goed bewaard te blijven. Dat kwam doordat de grond daar zouthoudend is en er veel ventilatie gaten in de buitenmuren zaten.

Vanavond alleen nog zien wat te eten te scoren, verder loop ik niet meer.

Morgen heb ik hotel Don Bosco, boven op de berg in Polino geboekt. Dat is eigenlijk 1100meter klimmen. Ik ga dat echter niet doen en neem morgen een stuk de bus of een taxi. Misschien ga ik de helft lopen.

Maar dat is voor morgen,

Paul.

1. Jacqueline:
    11 september 2023
    Hoi Paul,
    Toch aardige ervaring in de agroturismo!
    De beboste hellingen zijn wel mooi; hoop dat je er ook van kan genieten (gezien de paden).
    Wat een apart steil stadje met die torens!
    Is het nog steeds zo warm?
  2. Peter:
    11 september 2023
    Heel verstandig Paul, pelgrimeren is ook genieten en zorgvuldig omgaan met je lichaam. Geniet ervan.
    Weer een mooi verhaal met vele kennismakingen.
    Groet GenP.