Etappe 27: Jougne - Orbe 22km.

29 augustus 2019 - Orbe, Zwitserland

29 augustus 2019.

Die €75,- all-in was toch geen verkeerde keuze. Prijzig voor pelgrims, maar ik werd er wel zowat als een koning behandeld. Best sjiek hotel, denk zeker 3 sterren.
Zeer uitgebreid diner met echte bediening door zo’n ober die je alles naar de zin wil maken. Erg goed geslapen en vanmorgen het beste ontbijt tot nog toe! Je kunt t je niet bedenken of t was er.
Rond acht uur vertrokken. Ik had de etappe behoorlijk onderschat en dacht dat t een suffe afdaling zou worden naar Orbe!
Het was ook inderdaad veel afdalen, maar ook zeker 500meter geklommen. Bovendien was dat afdalen over prachtige kleine paadjes langs Le Jougne en later l’Orbe.
Omdat het gisteren flink geregend had, echt even de aandacht erbij houden. Als de Wheelie gaat schuiven hou je die niet meer op een modderig pad.
In Zwitserland gelukkig wel redelijk onderhouden paden, het is nooit echt gevaarlijk. Bij de steilste afgronden zijn bovendien hekken geplaatst.
Ik had er dus weinig van verwacht, maar vind het nu één van de mooiste etappes.
Ongelooflijk hoe diep l’Orbe ingesleten is in de rotsen, ik denk soms tot meer dan 100meter diep!
Geen horeca aangetroffen onderweg, de route komt ook niet echt door dorpjes. Trouwens erg onduidelijke wegwijzers vandaag, heb maar op de GPS vertrouwd. Maar onderweg gezien dat er meerdere routes naar Orbe mogelijk zijn.
Rond 14uur aangekomen en een halfuurtje gewacht tot opening Office de Tourism. Daar budgetadres gekregen bij mensen thuis. Die verhuren 3 bedden incl. ontbijt.
Budgetadres is wel fijn, betaalde bijna 7 euries voor m’n einde-etappe-biertje (flesje 1/2 liter Feldschlösschen, niet echt bijzonder).
Orbe ziet er aardig uit, voertaal is wel Frans hier. Gelukkig verstaan ze m’n Duits ook wel, komt dus wel goed.
Inmiddels een verkorte routebeschrijving naar Lausanne gekregen, ca. 30km.
Zometeen een dinertje gaan scoren en stadje wat beter bekijken.
Morgen een nieuwe dag,

Paul.

1. Jacqueline:
    29 augustus 2019
    Hoi Paul,
    Knap hoor; doe ik je niet na!
  2. Brigitte:
    29 augustus 2019
    Hoi Paul, nieuw land, nieuwe avonturen. Ben je al bijna op de helft?