Etappe 26: Pontarlier - Jougne 26km.

28 augustus 2019 - Jougne, Frankrijk

28 augustus 2029.

Hallo volgers,

Pontarlier vind ik geen echt fraaie stad, maar is wel van alle gemakken voorzien. De jeugdherberg is goed bevallen, wel veel luidruchtige jeugd, maar na 21uur (stiltegebod!) werkelijk niemand meer gehoord. Even gesproken met Frans stel die de hele week in de herberg liggen en van daaruit wandelingen maken. Volgend jaar gaan die naar Santiago.
Goed geslapen en om half acht richting ontbijt gegaan. Lekkere koffie, jus, 2 bananen gegeten (het brood was nog niet gearriveerd en wilde daar niet op wachten).
Om acht uur ingepakt en op pad.
Vrij veel hoogtemeters vandaag. De eerste klim viel nog mee en was bovendien zeer fraai, met uitzicht op een prachtig kasteel hoog op de rotsen en een oud vervallen fort.
De tweede klim was behoorlijk zwaar. Eerst volg je een klein stroompje bergop het bos in, spekglad en met een paar obstakels. Voor Montpetot volgt een zeer heuvelachtig, smal bospaadje (moest echt goed zoeken  waar t pad eigenlijk liep) en vervolgens bij Montpetot steil door de weilanden. Niet eenvoudig, maar ook zeer fraai met mooie uitzichten.
Hiermee was het leed eigenlijk geleden en werd de route aanzienlijk eenvoudiger. Wel nog een derde klim, maar over hoofdzakelijk asfalt.
In Les Fourgs (echt een wintersportplaatsje) een echte pauze met koffie en een stuk pizza.
Kwam een meneer op me af lopen, die wilde weten hoe zo’n Wheelie bevalt. Blijkt dat ie over enkele weken de del Norte gaat lopen in Spanje. En kijk, zo een op een, gaat een Frans gesprek me best aardig af.
Zoals gezegd was t na Les Fourgs een eenvoudige route, nog even een klim en de rest is alleen maar afdalen.
Hotel geboekt in Jougne, pelgrimsprijs €75,- incl. diner en ontbijt. Best nog prijzig, maar geen alternatief in de buurt (ander hotel gek genoeg gesloten op de woensdag).
Gelukkig ziet het hotel er wel erg goed uit.
Vanavond al en morgen hoogstwaarschijnlijk ook regen. Maar ik heb dat liever nu even, dan straks op de Grand Saint Bernard.
Morgen waarschijnlijk naar Orbe, dat is ca. 20km nagenoeg volledig bergaf.
Onderweg vandaag even op de 1200+ meter geweest en zit nu op bijna 1000+meter.
De grens met Zwitserland bereik ik morgen al na een paar km. Ik ben eens benieuwd wat Zwitserland gaat brengen!?
Nu de blog maar posten, ik kan bijna aan het diner.

Groet, Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Dat heb je goed onderhandeld!
    Ik zag dat paadje, maar was meer een stroompje.
    Op naar de grens!
  2. Theo en Lenie:
    28 augustus 2019
    Hallo Paul, je overtreft jezelf. Als ik het schema bekijk ben je nu al voorbij de plaats, die je over twee dagen zou aandoen. Het gaat dus heel goed en dan die prachtige natuur en foto's werkelijk geweldig.
    Groeten en tot de volgende keer.
  3. Jose:
    Hallo Paul/dorpsgenoot,
    Met veel plezier lees ik je reisverhalen en bewonder je mooie foto's.Ik vind het maar knap wat jij presteert,en zo zie je maar Franzoezen kunnen ook vriendelijk zijn en de zware routes worden dan beloont met mooie/uit/vergezichten. En ik verheug me al op de verhalen en foto's van Zwitserland het is een geweldig land en wat onze ervaring die Schweiters sind freundli,grüssli,herzli,und lekkerli, aber teuer.Ik hoop dat lekker gegeten hebt en voor straks slaap lekker en morgen weer gezond op.Toi,toi,toi
    Groetjes José
  4. Brigitte:
    29 augustus 2019
    Hoi Paul, wat een geweldige route leg je af! De plaatjes worden steeds mooier en mooier, dat kasteel is echt schitterend. Geniet van een goede nachtrust en morgen auf nach die Schweiz 🇨🇭