Etappe 11 Greccio - Stroncone 20km 600hm.

17 september 2023 - Stroncone, Italië

Tja, wat moet ik zeggen over het verblijf afgelopen nacht. Tricia is alleraardigst en probeert het je naar de zin te maken. Dat lukt ook tot op zekere hoogte. Een goede B&B, het georganiseerde diner was erg lekker. Haar oom logeerde er ook (die doet iets voor zijn werk in de buurt). Ook nog gezelschap gehad van een speels klein katje. Het bed was dan weer waardeloos en de nachtrust niet erg goed. Het totaalcijfer is toch zeker een plus.

Vanmorgen om 7.00 ontbijt gedaan, erg goed met koffie en brood met salami. Afscheid genomen van het kleine katje en rond 8.00uur op pad.

Ik weet niet wat dat in Italië is, maar werkelijk iedereen zegt je dat de komende etappe niet zo zwaar is. Ik ben dat nu wel gewend en denk er het mijne van. Qua kilometers en hoogte viel het vandaag ook inderdaad wel mee. Maar als je dan ziet over welke paden je soms omhoog (en ook omlaag moet) breekt je het zweet uit. Zo ook vandaag. Veel stijgen en klimmen over rotsige paden met losliggende stenen, van kiezels tot steenblokken van 25cm.

Bijkomend probleem was vandaag weer de hitte, 31 graden. Ik liep vele kilometers boven over een bergrug met nauwelijks schaduw. Gelukkig diverse watertapkranen onderweg. In Greccio en nog ergens halverwege ook koffie kunnen scoren.

Heel typisch is dat er bij de bezienswaardigheden massa’s mensen met rugzak en wandelstokken zijn, maar echt op de paden ben ik maar een stuk of 5 wandelaars tegengekomen.

Rond 15.00uur aangekomen in Stroncone en meteen het hotel opgezocht om te douchen. Fris gewassen een Messina gescoord en wat risotto gegeten.

Nu ben ik aan het denken aan de route voor morgen. Die is normaal gesproken loodzwaar. Ik denk er aan om een bus naar Termi te nemen en van daar uit een bus naar Sacro Speco (een klooster halverwege de oorspronkelijke route). Ik hoef dan maar een km of 10 (maar ook nog redelijk wat hoogte) te lopen naar Calvi Dell’ Umbria. Dat is wel te doen.

Bussen in Italië is ook spannend. Bij de bushalte staat geen dienstregeling en ook op internet is die niet of lastig te vinden. De bus naar Termi gaat elk uur weet ik nu. Die van Termi naar Sacro Speco moet ik in Termi maar even navragen. Maar het zal wel goed komen, ik heb tijd zat.

Paul.

1. Frank:
    17 september 2023
    Goed te lezen dat een taxi of bus acceptabel is. Het belangrijkste is dat je zelf met een goed gevoel je doelen bereikt hebt . Dus vooral geniet er van !!!
  2. Jacqueline:
    17 september 2023
    Hoi Paul,
    Wat een belevenissen weer!! Gezien jouw jarenlange wandel ervaring in oa de Picos moet het wel bar en boos zijn.
    Verstandig om de barre stukken dan maar over te slaan of in te korten.
    Let goed op jezelf met die warmte. Ook al is het september, dit is een raar warm jaar.
    Fijne avond.
  3. Brigitte:
    18 september 2023
    Hoi Paul, ja die Italianen schijnen dat gewend te zijn, maar bij ons zie je ook nauwelijks zulke paden. Goed idee, om de afstand wat af te korten met zulke hitte in een bus. Succes weer voor morgen, groetjes oet Mestreech