Dag 95 Vilalba-Miraz.

11 juni 2016 - Miraz, Spanje

Gisteren met Maik en 2 fietsers (Spanjaard en Fransman) gaan eten bij restaurant in Vilalba. Later schoven er nog 2 Duitse dames aan. Zeer goed gegeten, alleen te kleine porties. Tijdens eten stukjes gezien van openingswedstrijd EK. Naderhand in albergue nog wat honger gestild met chocolade.
Ik ga niet beweren dat ik een medisch wonder ben, maar ik denk dat ik inmiddels fitter ben dan vorig jaar. De lange etappes gaan me goed af en ik voel me daar goed bij. Ik zie veel pelgrims 20km lopen, om 11uur bij de herberg aankomen, wachten tot 14uur tot die open gaat en vervolgens op bed gaan liggen. Dat is mijn idee van een Camino bepaald niet, ik zie het dan ook boven alles als een sportieve uitdaging. De omgeving is niet altijd even fraai, vaak kilometerslang zeer saai. Mooie steden komen we ook niet meer tegen (misschien straks weer op mijn alternatieve route).
Ik ben trouwens gewogen bij de apotheek en ben 6kg kwijt. Ik weeg nu 80kg en dat is een normaal gewicht voor mijn lengte.
Vandaag dus ook weer een fikse etappe gedaan, relatief eenvoudig (vlak) maar zeer mooi. Alhoewel we vanmorgen om 7uur in dikke mist gestart zijn.
Ik heb wel alleen gelopen, maar onderweg gepauzeerd met Maik. Ook Jimmy, ik geloof dat ik hem eerder Engels noemde maar hij is een 75-jarige! schot, hebben we weer teruggevonden.
We zijn vandaag de 100 km grens voor Santiago doorgekomen en de albergues hebben ineens zeer veel bedden. Straks in juli en augustus gaan veel mensen (hoofdzakelijk Spanjaarden) de laatste 100km lopen om een Compostella te bemachtigen.
De albergue hier in Miraz is nieuw en ziet er prachtig uit. Jammer dat er vlak naast een grote kippenstal ligt, dat geeft wat stankoverlast.
Hier in het gehucht Miraz zijn 3 albergues met in totaal zo'n 120bedden! Gelukkig nu iets minder druk.
Morgen naar Sobrado en daar ga ik me eens verdiepen in de alternatieve route naar de Camino Ingles toe. Volgens sommige mensen is de route gemarkeerd, maar dat zal ik morgen wel zien. Waarschijnlijk moet ik van Sobrado naar Hospital de Bruma lopen. Naar A Coruna volg ik de Camino Ingles (in omgekeerde richting). Vervolgens de zee rechts laten liggen en afzakken maar Muxia. Tenslotte van Muxia af weer een gemarkeerde route naar Santiago.
Waarschijnlijk nog zo'n 14 dagen onderweg en dan langzaamaan terug naar huis. En gek genoeg kijk ik daar ook wel weer naar uit, na 2,5 maand!

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Ik had al zo'n idee dat je was doorgelopen, want meestal staan de fotos al wat eerder op de pagina.
    Goed dat je je eigen ding doet, als je maar rust neemt als je lijf er om vraagt. Maar zo te horen ben je helemaal happy zo..
    En dan ga je binnenkort weer door de 1000 kilometer grens.
    Ps: hoe zit t eigenlijk met de dagelijkse selfie??
    Tot morgen maar weer.
    Jacqueline
  2. Paul:
    11 juni 2016
    Nouou ... vanaf thuis geteld ben ik al door de 2400km-grens denk ik. Vorig jaar 1100 en dit jaar zo'n 1300. Exact weet ik het niet, zal dat eenmaal thuis eens goed bekijken.
    Wanneer mijn oude Alzheimer-brein er morgen nog aan denkt idd weer eens een selfie!
  3. Theo en Lenie:
    11 juni 2016
    Hallo Paul, Er is toch iets mis denk ik, met de laatste foto. ben je in de herberg in Miraz, maar volgens de kaart ben je inFriol. Miraz is 25 km naar het westen en Friol is ongeveer 30 km naar het zuiden..
    Nu is er een pater Pio in Italie geweest die soms wel op 3 plaatsen op het zelfde tijdstip gesignaleerd werd. Zo heilig ben je toch nog niet geworden door je Pelgrimage. Er zal wel een eenvoudige verklaring voor zijn. Grpeten en veel succes!!!
  4. Paul:
    11 juni 2016
    Wanneer ik Miraz ingeef op de weblog is de locatie totaal verkeerd (veel dubbele plaatsnamen hier in Spanje). Er zijn in Spanje zelfs afgelegen boerderijen die min of meer een eigen plaatsnaam hebben, soms op 5km afstand passeer je al 10 plaatsnamen. Friol ligt hier echter vlakbij en geeft ongeveer de juiste lokatie aan op de kaart. Maar mogelijk ben ik inderdaad op meerdere plaatsen tegelijkertijd ;-)
    Tot morgen maar weer!
  5. Jacqueline:
    12 juni 2016
    Hoi Paul,
    Knap dat je dag in dag uit zulke lange afstanden loopt. Ik ben wel blij met de 21 km van vandaag... Zeker toen het begon te hozen toen ik net terug was bij de auto.
    Benieuwd tot hoever jij vandaag komt.
    Jacqueline