Etappe 15 manfredonia - Monte sant’Angelo

21 september 2022 - Monte Sant'Angelo, Italië

Toch een vriendelijk stadje manfredonia. Veel leven op straat s’avonds. Helaas niks geen pelgrim te bekennen. Moeilijkheid is dat er geen pelgrimsonderkomen is, alleen prijzige hotels en B&B’s. Mijn overnachting met ontbijt was €69,-. Voor velen boven budget.

Ik ben s’avonds de pier opgelopen (erg lang, ik denk bijna 2km) en heb een rondje om het kasteel gelopen. Pas om 20uur gaan eten en daarna gaan slapen.

s’morgens om 7.30 wel even het ontbijt gedaan en daarna op pad.

De eerste kilometers langzaam stijgend Manfredonia uit met de berg steeds in zicht. Ik heb me nogal verkeken op de etappe, wist wel dat de klim zwaar zou zijn, maar dit …!

Een kilometer of 3 a 4 compleet klettersteig over enorm steile paadjes met grote rotsblokken. Telkens een stuk klimmen met de zak, afdalen en nog een keer klimmen met het karretje. Ondanks wel enorm genoten van het prachtige uitzicht en de uitdaging op zich. Dit gedeelte was een van de zwaarste die ik ooit deed. Tip: nooit doen met een wheelie!!! Ik heb ongeveer 4 uur gedaan over dat stuk klimmen.

Bovenaan de klim gelukkig even rust in de chiesa Santa Mana di Pulsana. Prachtig en uitgekapt in de rotsen.

Na de pauze nog een kilometer of 8 over een licht stijgende asfaltweg naar Monte sant’Angelo. Hier meteen een kamer gescoord in Casa de Pellegrino, eigenlijk een 4 sterren hotel. Tarief pelgrim is €40,- met ontbijt. Weer vrij prijzig, maar het is hier ontzettend netjes en schoon, met een lift en allerlei gemakken. Veel beter dan B&B in Manfredonia (WiFi werkte niet, badkamer vies, kapot horraam in kamer enz.).

Ik ben echt afgemeld nu, wil eigenlijk geen stap meer verzetten (ca. 1200meter geklommen vandaag) en heb diner hier in hotel gereserveerd.

Apart aan hotel is dat je op niveau 6 binnenkomt bij receptie, door de bouw tegen een helling zak je dan per lift af naar je verdieping en kamer.

Het is hier trouwens best koud (14 graden toen ik aankwam, morgenvroeg voorspellen ze 10 graden). Trui en jas dus maar gereed leggen.

Morgen door naar San Giovanni Rotondo. Maximaal 25km. en veel minder hoogte in elk geval. Ook geen maffe bergbeklimmingen. Onderdak moet ik morgen nog kiezen, er zijn opties en er is ook toerisme info.

Nu langzaamaan het restaurant eens gaan opzoeken.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Tjeetje wat een pad!! Echt niet voor watjes. Dus dat diner en duurdere bed is dik verdiend. Maar knap dat het is gelukt, ook al moest je twee keer lopen (dus eigenlijk 3 keer). Hopelijk is de rest wat makkelijker.
  2. Peter en Gerda:
    21 september 2022
    Doe legk mich am................Nou Paul wat een onmogelijk pad vandaag en dat ook nog met de wheelie!!!!!
    Wel een schitterende omgeving alhoewel de tocht je veel zweet heeft gekost. Ik zou zeggen, vul je vocht voldoende aan met iets met een schuimrandje, je hebt het dubbel en dik verdiend.
  3. Lenie Flipsen De Hoon:
    Wat een mooie omgeving
    Wel een prestatie geleverd vandaag
    Prachtige foto’s Paul en heel fijn om dat mee te maken allemaal
    Groet van. Ma
    Slaap lekker.
  4. Brigitte:
    21 september 2022
    Lieve help zeg, dat is iets voor professionele bergbeklimmers om te doen Paul, wel petje af dat je het hebt gemeesterd! Je hebt je welverdiende nachtrust driedubbel verdiend vandaag! Schitterende omgeving waar je nu bent, te zien aan de prachtige foto’s 🤩
  5. Maria en Hein:
    27 september 2022
    Hoi Paul, wat een zware tocht vandaag, petje af, maar het was dan ook een geweldig uitzicht en een prachtige omgeving op het einde als beloning.
    Paul prachtige foto's heb je gemaakt. groetjes Hein en Maria