Rustdag San Giovanni Rotondi

23 september 2022 - San Giovanni Rotondo, Italië

Lekker uitgeslapen, geen wekker dus. Bij eerste zonlicht, zal tegen 7 zijn wakker, gedoucht en ontbijt gedaan. Best goed het ontbijt; koffie, croissants, brood met jam, maar ook sinaasappelsap.

Als startpunt voor vandaag naar het ouderlijk graf van de familie van pater Pio gelopen, helemaal aan de andere kant van San Giovanni, een km of 2,5 denk. Groot kerkhof met enorme bouwsels, soms compleet kleine woninkjes met verdieping erin. Het familiegraf van Pio wat bescheidener (zie foto).

Vervolgens wat rondgeslenterd door het stadje, overheerlijke salami gegeten (lokaal product, heb nog wat ingeslagen voor komende dagen), kop koffie met broodje salade gedaan.

Vervolgens naar de oude en nieuwe kerk van pater Pio geweest. Ik ben behoorlijk onder de indruk van de nieuwe kerk, van architect Renzo Piano. Prachtig gebouw en toch vrij sober, dat past wel bij Pio. Mooie collectie foto’s uit leven Pio gezien en ook zijn opgebaarde “lichaam”.  Ook bijzondere dingen, zoals een gigantische kast vol brieven aan Pio. Ook nu staan er brievenbussen en kun je een bericht aan Pio sturen.

Op het plein voor de kerk lekker in het zonnetje gezeten, het is maar 13 graden hier maar heerlijk in de zon.

In de nieuwe kerk, tot m’n verbazing een enorme zaal voor pelgrims! Ook een pelgrimsbureau. Teleurstellend dat ze daar geen info konden geven over de pelgrimsroute, onderkomen voor de nacht e.d. Pelgrim is hier meer in de betekenis van een busreiziger die Pio komt bezoeken.

Nee, ik ga niet zeuren, ieder z’n ding, maar gezien de prachtige wandelroute die hier loopt een gemiste kans om niet meer promotie te besteden aan die route.

Voor veel pelgrims gewoon te duur om deze route te nemen. Ik ben nu €60 tot €80 per nacht kwijt (incl. eten en ontbijt dan). Op de normale via Francigena kom je met zowat de helft hiervan ruimschoots uit.

Helemaal boven (stad heeft flink hoogteverschil) bij de kerken van Pio is nog net heel in de verte de kust bij Manfredonia zichtbaar.

Op de route van morgen krijg ik denk weer prachtig weids uitzicht.

Ik heb dit jaar een beetje as van m’n in 2020 overleden vader meegenomen en ga morgenvroeg een belofte aan hem inlossen, niet ver van het graf van Pio strooi ik de as uit. Ik heb een mooie lokatie gevonden.

Ik weet niet of het in NL ook geldt, maar hier in Italië is het strafbaar om as van een overledene te vervoeren zonder toestemming. Ik hoorde dat van diverse mensen. Maar ja, dan moet ik toch wel een totale controle krijgen, willen ze dit ontdekken.

Veel rust gehouden vandaag, ook nu lig ik even op bed om dit berichtje te typen. Straks is het weer tijd voor het diner. Misschien loop ik vanavond nog even richting kerk. Eens kijken hoe de verlichting s’avonds eruit ziet, overdag zien de verlichtingsmasten er nogal kitscherig uit.

Morgen pas na ontbijt op pad, zal wel 8uur worden. De route is niet zo lang, ongeveer 20km. Het ligt er even aan hoe ik de berg morgenvroeg op ga; er is een kort steil pad recht omhoog of een slingerpad dat geleidelijk stijgt. Scheelt n paar kilometer denk. Maar goed, dat zien we morgen wel weer.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Mooi die moderne kerk voor padre Pio. Ook imposant maar heel anders dan Vaticaan.
    Benieuwd welke route je neemt en of die meevalt.
  2. Peter en Gerda:
    23 september 2022
    Goed uitgerust vandaag Paul, goed gedaan. Mooie foto's trouwens.
  3. Jose:
    23 september 2022
    Hoi Paul, je bent beslist al slapen maar kon het niet laten toch even te reageren,mooie foto’s weer ook van pater Pio. Maar heel bijzonder dat je wat as van je vader hebt meegenomen om zijn belofte aan hem waar te maken. Ik word er een beetje emotioneel van want 2020 staat ook in mijn leven gegrift.
    Fijn om telezen dat het je er van geniet en indrukwekkend is wat je allemaal tegen komt/ziet. Ik wens je nog mooie dagen toe en en aangename tochten. Groet van uit Eys