Assisi naar Rome en iets verder - september 2023.

3 september 2023 - Gulpen, Nederland

Beste volgers,

Het gaat weer gebeuren, morgen ga ik weer op reis.

Op 4 september ga ik met bus (en vanaf Firenze de trein) naar Assisi, een van de mooiste stadjes van Italië!

Het vertrek ging een week van te voren nog bijna mis! Flixbus schrapte een (snellere) busverbinding.

Nu vertrek ik om 13.00uur uit Aken en de aankomst in Santa Maria Degli Angelo is precies 28uur later (zou eigenlijk 24 uur zijn).

Die hele reis kost me maar € 75,- en daar heb je geen alternatief voor.

Van treinstation Santa Maria Degli Angelo tot Assisi is het een uur lopen of 10 minuten met de bus.

In Assisi heb ik alvast een hotel geboekt, dat geeft wel wat rust bij aankomst ... niet op zoek naar een slaapplek.

Waarschijnlijk ga ik trouwens meer adressen boeken, op veel etappes is er weinig keuze en ... ik kan me redelijk redden in het Italiaans.

Via de route van Franciscus loop ik dit keer verder richting Rome.

Er zijn overigens weer zeker 8 verschillende routes die de voetsporen van Franciscus volgen.

Ik hou als basis de Nederlandse versie van de route aan, maar er zijn dus varianten mogelijk onderweg.

Over Rome zelf twijfel ik nog ... ik wilde er een een route omheen plannen.

Dat valt echter niet mee, en bovendien wil ik in het zuiden van Rome in elk geval over de Via Appia lopen naar (waarschijnlijk) Castel Gandolfo.

Ook in het zuiden van Rome is trappistenbrouwerij Trè Fontane, en die wil ik graag bezoeken.

Ik neig dus toch naar 2 dagen verblijf in de herberg in Rome en ga dan misschien ook weer even bij de Paus op het Vaticaan langs.

Hoeveel verder dan Rome ik loop, weet ik nog niet. Ik hoop nog enkele dagen de Via Francigena del Sud te lopen.

Die Via Francigena del Sud heeft trouwens weer 2 varianten. Welke dat wordt weet ik nu nog niet.

Er is weinig haast bij, naar Rome schat ik op 14 dagen lopen (slechts een dikke 300km, maar wel met bijna 10.000 hoogtemeters).

Ik zie het wel.

Groet, Paul.

1. Pia:
    3 september 2023
    Alweer een hele onderneming Paul, heel veel succes en een mooie voettocht gewenst. Groeten, Pia
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Fijn dat je ons weer op de hoogte houdt van je wandeling! Idd 75 euro is geen geld voor 1500 kilometer… ik hoop dat je niet helemaal gesloopt arriveert.
    Veel plezier en veel mooie/veilige kilometers gewenst.
  3. Frank:
    3 september 2023
    Veel plezier met je wandeling. De hoogtemeters klinkt dan toch best wel uitdagend.
  4. Elsbeth:
    Groetjes aan de Paus ;-)
    Veel plezier
  5. Brigitte:
    4 september 2023
    Hoi Paul, dank dat we allemaal dit nieuwe avontuur weer met je mee mogen beleven. Ik wens je heel veel succes en plezier, stay safe! Verheug me alweer op jou prachtige foto’s. Groetjes Brigitte
  6. Bert en Mies:
    4 september 2023
    Fijn dat we weer mee mogen genieten van jou avontuur. We wensen je veel succes
  7. Marco:
    Veel plezier!
  8. Maria en Hein:
    11 september 2023
    Hoi Paul, ik wacht vol spanning af op je nieuwe avontuur, je verhaal en je foto's.
    Veel wandel plezier.
    groetjes Hein en Maria