Biforco - Chiusi della Verna.

14 mei 2023 - Chiusi della Verna, Italië

Dag volgers,

Gisteren een goed verblijf gehad in Biforco. Verbleven in affitacamera Silvia, compleet met avondeten en ontbijt.

Silvia runt ook een soort dorpscafé, waar de bewoners komen praten, een spelletje kaarten en iets drinken. Het is een aardig dorpje waar de tijd stilstaat en de pastoor de dorpscafé-bezoekers komt vragen waarom ze niet in de mis van 18:00 uur waren.

vanmorgen zijn we weer om 6 uur opgestaan en na een ontbijt op pad gegaan. Rond 6.30uur dus al weg.

continu regen gehad tot in La Verna. Weinig km’s (slechts 12), maar weer aardig geklommen over deels moeilijk en steil pad. Stijging was dik 600meter vandaag.

La Verna is een prachtig klooster boven op de rotsen. Franciscus verbleef hier ook.

we waren al rond 9:30uur boven bij het klooster. We hebben er wat rondgekeken en om 11uur een mis gevolgd.

Daarna afscheid van Irene en alleen verder naar Chiusi della Verna, 2km. verderop.

ik zit nu in hotel Bellavista met diner en ontbijt. Het weer is nog steeds regen. Die regen duurt nog zeker tot 18:00uur volgens de voorspelling.

er zijn trouwens meer pelgrims onderweg. Gisteren bij Silvia waren er een Duits echtpaar en een Duitse man alleen. Misschien zie ik die nog onderweg.

De route van Franciscus kent zeker 7 a 8 varianten. Onderweg wordt je zowat doodgegooid met route-aanwijzingen. Dat is best lastig. Maar ik heb gelukkig mijn GPX-routes op de telefoon staan. Die GPX is me niet heilig, tot nu toe al diverse keren van afgeweken omdat de route anders te zwaar wordt. Ik heb de route wat onderschat, mede door de regen en gladde, natte paden zijn sommige stukken haast niet te doen. Toch is het wel knap wat ik op mijn bedenkelijk hoge leeftijd nog presteer en zeker Irene bewonder ik voor haar enorme doorzettingsvermogen.

Hoe lang ik nog doorloop gaat van het weer afhangen. Morgen zou het droog moeten zijn en ga ik naar Pieve Santo Stefano. Slechts 17km. Helaas bij gebrek aan meer overnachtingsadressen is verder lopen niet te doen. Ik heb trouwens ook weer gereserveerd. Ik hou helemaal niet van reserveren, maar op deze pelgrimsroute moet dat toch echt.

De route is fabelachtig mooi, het weer enorm slecht, dus waar ik stop is een dilemma. Ik heb nog maximaal een week de tijd, Assisi zal ik zeker niet gaan halen.

We zullen wel zien ….

groet, Paul.

1. Jacqueline:
    14 mei 2023
    Hoi Paul en Irene,
    Knap gezien de omstandigheden; regen, weelie en veel hoogtemeters.
    Op google maps stonden maar paar fotos (wel indrukwekkend) dus kennelijk niet heel erg bekend. Goede voortzetting met hopelijk droog weer.
    Groetjes