Etappe 8 Poggio Bustone - Le Querce di Tara 15km 450hm.

14 september 2023 - Rieti, Italië

Gisteren overnacht bij Locanda Francescana in Poggio Bustone. Weer een goed onderkomen! De onderkomens op de Cammino di Francesco zijn trouwens over het algemeen duur, onder de €50,- moeilijk om iets te vinden. De pelgrim wordt in Italië wel gezien als iemand die je veel luxe moet geven. Voor mij mag het wel wat minder, maar het is oké.

‘S avonds met twee dames uit eten geweest, Andrea en Sandra uit Duitsland. Pasta, lasagne, gebakken aardappeltjes en lapjes vlees. Natuurlijk met een kruikje rode wijn. Erg lekker en het was gezellig.

Heel beschaafd weer rond 22.00uur gaan slapen (de gelopen etappe was weer goed voelbaar in de benen).

Vooraf had ik nog een goed idee, 5km vóór Rieti geboekt voor Andrea en mij. Dat is in de eerste plaats slechts 15km lopen geweest vandaag en morgen alle tijd om Rieti goed te kunnen bekijken. En derde pluspunt is dat ik effe wat tot rust kan komen na een paar pittige etappes.

Vanmorgen pas om 8.00uur ontbijt en om 9.00uur vertrokken. Een prachtige route langs het Rieti-dal. Prachtige dorpjes, zoals Cantalice, tegen de hellingen “geplakt”.

Groot deel was eenvoudig, maar bij Cantalice 310 traptreden op, bij La Foresteria even een gruwelijk zware klim en nog een stuk over zeer smal pad langs een (ondiepe) afgrond.

Gelukkig weer heelhuids aangekomen bij Le Querce di Tara, een heerlijk rustig onderkomen een km of 5 voor Rieti. Heel vriendelijk ontvangen door Mauro (“mijn huis is jullie huis”). Straks om 19.30 samen eten. Ik denk dat er niet meer pelgrims komen (de meesten gaan door naar Rieti) en ik vind dat wel best een beetje rust.

Le Querce di Tara is trouwens een uitzondering onder de dure onderkomens, je betaald “donativo” voor je onderkomen en eten, dus je geeft wat het je waard is.

Het temperatuur is hier nu iets lager, een graad of 25. Maar vandaag erg benauwd. Het blijft de komende tijd hier tussen de 25 en 30 graden. Dat baart de Italianen ook wat zorgen, het is te warm voor deze tijd van het jaar.

Morgen dus door naar Rieti, slechts een km of 5 bergaf. Ik moet straks even gaan bellen voor onderdak, de keuze is groot. In Rieti dan een dag de toerist uithangen en daarna zie ik wel weer.

Paul.

1. Jacqueline:
    14 september 2023
    Hoi Paul,
    Die wandelschoenen is wel een leuk idee. Aarde en stekkie erin en klaar.
    Niks mis met minder kilometers als je de zwaarte en temperatuur bekijkt is het alsnog een mooie prestatie; dezer die 310 treden met je wheelie.
    De zorg om het klimaat herken ik wel. Het is ook veel te warm geweest; en elders weer te nat. Of te droog.
    Fijne avond en morgen op naar Rieti..
  2. Brigitte:
    15 september 2023
    Hoi Paul, je hebt al een heel stuk afgelegd en hoeveel dagen staan nog op de planning? Het is lekker om het er eens een keertje wat rustiger aan te doen. Meer genieten van de mooie plaatsjes zelf. Groetjes Brigitte