Etappe 6 Ferentillo - Polino 21km 1050hm.

12 september 2023 - Polino, Italië

Ferentillo was leuk. De Agriturismo vond ik wat minder. Voor het overige Italiaanse gasten daar en, sorry dat ik het zeg, die kunnen nogal luidruchtig en zelfingenomen zijn. Geen erg rustige lokatie dus

Ik ben s’avonds nog een paar boterhammen met pikante salami en kaas gaan eten. Vaak kan lekker eten heel simpel zijn! Bovendien spaart het mijn budget een beetje.

Ik heb de eigenaresse van de Agriturismo gevraagd of er bussen rijden richting Polino. Dat bleek niet het geval. Info over een taxibedrijf had ze ook niet … ach ja.

Ik had afgesproken om om 7uur te ontbijten, komt ze me al om half 7 roepen!?

Van de nood een deugd gemaakt en het ontbijt gedaan en om 7.30uur ben ik toch gaan lopen. Ik heb de alternatieve route gepakt, ietsje langer maar over asfaltwegen. In totaal 21km en 1050meter stijgen. Ik had meer willen smokkelen, maar ben maar 1,5km en 100meter hoogte met een boer meegereden omhoog. Ik ben die man wel erg dankbaar voor dat “kleine” stukje!

Over de asfaltweg reed heel weinig verkeer, ik heb denk zo’n 20 auto’s gezien. Ik stak mijn duim op om mee te liften, maar helaas zwaaiden ze alleen terug of staken ook een duim op. Misschien hebben ze in Italië een ander gebaar om te liften? Weet iemand dat?

Wel lekker rustig lopen en vaak prachtig uitzicht.

Onderweg wel klein ongelukje gehad, ik rustte even uit op een vangrail en liet daarbij mijn telefoon vallen. Wel mazzel dat ie maar 5 meter dieper lag. Het kostte me nu alleen bekraste armen om ‘m tussen de braamstruiken terug te pakken. Meteen trouwens wat bramen gegeten.

Even na 14.00uur aangekomen bij hotel Don Bosco in Polino. Echt wel enorm moe en helemaal klaar met lopen. Ik ben blij dat ik tenminste een klein stukje mee kon rijden!

In het hotel weer een grappige verrassing. Ik had ingecheckt en was in mijn kamer op de 2e verdieping. Ik had m’n kop effe onder de koudwaterkraan gehouden en wilde een handdoek van het bed pakken. Zit me daar toch een piepklein eekhoorntje onder! Ik heb het beestje de douche ingekregen en de deur dichtgedaan. De baas hier heeft het beestje gevangen en weer buiten losgelaten.

De beestjes zijn hier wel een plaag voor het wasgoed, ze schijnen gek te zijn op handdoeken en lakens en vreten die op.

Die bij mij op de 2e verdieping is langs de klimop en via het raam naar binnengeklommen. Het beestje zag er schattig uit, maar ik ben toch wat bang dat zo’n beestje bijt met alle gevolgen van dien. Eekhoorns brengen bijv. hondsdolheid over.

Afijn, het hotel ziet er goed uit. Mooie kamer, straks te eten, een biertje heb ik net al gedaan.

Veel lopen doe ik hier echt niet meer, het hotel ligt boven op de berg.

Ik ben trouwens blij dat ik insectenspul heb meegenomen. Vooral wanneer je even stilstaat of zit te pauzeren kliert er hier van alles rond, van muggen tot allerlei vliegjes. Na insmeren blijken die beestjes afstand te houden, werkt bijzonder goed.

Morgen staat Poggio Bustone op het programma. Voor nu effe relaxen en genieten van de rust en stilte die hier nu wel is. In vakantietijd is hotel Don Bosco erg populair voor schoolklasvakanties. Nu buiten seizoen maar heel weinig gasten, en zeker geen jeugd.

Paul.

1. Jacqueline:
    12 september 2023
    Hoi Paul,
    Wat een enerverende dag vandaag! Wel fijn dat je je telefoon weer terug hebt. Die is wel erg belangrijk. Dus je moest klauteren? Het plaatje van de route ziet er wel zwaar uit met heel veel gepriegel (dus klimmen). Respect hoor. Morgen een beetje makkelijker?
    Sterkte; ziet er ook warm uit.
  2. Brigitte:
    14 september 2023
    Hoi Paul, sorry dat ik het een paar dagen heb laten afweten, maar mijn man heeft een ICD geïmplanteerd gekregen en had/heeft al mijn aandacht nodig! Ben voorzichtig met die bramen, hier mogen ze niet in het wild gegeten worden wegens juist die hondsdolheid. Gelukkig heb je je telefoon weergevonden al heb je dat met wat krassen moeten bekopen. Goed dat je het wat rustiger aandoet, gezondheid gaat boven alles!