Etappe 24: Ornans - Ouhans 24km.

26 augustus 2019 - Aubonne, Frankrijk

26 augustus 2019.

Hallo volgers,

Ornans is wel een aardig plaatsje. Wat teveel tourisme in mijn visie, maar je kunt er best een dagje besteden.
Hotelkamer is wel goed, maar vond zo’n prijs te hoog voor hetgeen je ervoor krijgt. In de jeugdherberg van Besancon kun je voor hetzelfde geld 2 nachten slapen, heb je 2 keer ontbijt én koelkastje op je kamer. En daar heb ik toch even goed geslapen.
Maar genoeg gezeurd, ik heb ‘s avonds een kebabtentje gevonden en daar goed gegeten.
Met gevulde buik om half 10 gaan pitten. Om 6 uur opgestaan, gedouched, oploskoffie met warm water en een banaan.
Lekker vroeg vertrokken, net voor 7uur, vanwege de warmte (rond de 30 graden).
Het plan was om tot Pontarlier te lopen, maar dat was wat te hoog gegrepen.
Tot Mouthier Haute Pierre vrij snel gelopen, vrij vlakke, goed paden.
Ik was al om 10uur in Mouthier Haute Pierre en heb daar echte koffie gedronken, een blikje Schweppes en een salade gegeten.
Gezien de tijd zou Pontarlier makkelijk haalbaar zijn.
Nou moet ik vertellen dat de route vandaag riviertje La Loue volgt. Tot Mouthier is het een vrij kalm vlak riviertje. Bij Mouthier is het ineens een bergstroom met behoorlijk verval.
Ze hebben er dan ook niet voor niks een waterkrachtcentrale in gebouwd.
Over de 6km van Mouthier Haute Pierre tot 2 km voor Ouhans heb ik zowat 4uur gedaan!
Normaal met een rugzak is het al een zware route, met de Wheelie eigenlijk niet te doen. De obstakels zijn zo onmogelijk dat je om de zoveel meter de tas los moet dragen en de Wheelie vervolgens erachteraan. Ik was echt bekaf en zeiknat van het zweet na dit korte stukje.
Dus maar gauw naar een alternatief etappeeinde op zoek gegaan. Gezegende dag vandaag, want meteen in Ouhans was ik welkom om te overnachten bij Jacqueline en Jean Salomon. Hij is hier Le Mairie. Vroeger (tot 2001) hadden ze hier een hotel/restaurant. Indertijd liep hier trouwens ook een route naar Santiago door het dorp. Nu alleen nog maar de Rome-route.
Prachtig heuvelachtig dorpje met chalets, doet al wat Zwitsers aan.
Ik denk dat ik nu ruim 10km van Pontarlier af ben. Morgen ga ik daar denk toch stoppen, er is een jeugdherberg (die zijn doorgaans goed) en ik heb dan de tijd om er eens rond te kijken.
Maar daarover morrege meer!

Paul.

1. Jacqueline:
    26 augustus 2019
    Hoi Paul,
    Jouw fotos geven wel een goeie indruk van de prachtige watervallen. (Ik had ff op google maps gekeken). Ik snap dat je rug dus ook een waterval had. Knappe prestatie weer.
  2. Theo en Lenie:
    26 augustus 2019
    Hallo Paul,
    Ongelofelijk mooie maar zware route lijkt me. Wel weer prachtige foto's van de natuur en de plaatsjes. Neem de tijd om zeker van de natuur en omgeving te genieten. Groeten.
  3. Pascal:
    27 augustus 2019
    Hey Paul,
    Van sommige foto's krijg ik een Twingo dejavue. Voor de rest mooie plaatjes en Youp van t Hek heeft zijn Buckler conference blijkbaar niet in het Frans vertaald. Succes verder.