Etappe 11 Viterbo - Sutri

15 september 2022 - Sutri, Italië

Gisteren alweer een goed verblijf in Viterbo.

In een kunstproject heb ik m’n naam op een tegel geschreven. Meerdere van die tegels met namen van pelgrims worden straks ergens in de bestrating opgenomen in Viterbo.

Samen met Irene gaan eten en afscheid genomen. Vandaag reist ze terug naar Florence. Wel adres en mail uitgewisseld en al uitnodiging gehad om haar in Florence op te gaan zoeken. Idem dito natuurlijk wanneer ze naar NL wil komen.

Afgelopen nacht heftig onweer gehad, werd er om 4 uur wakker van. Gelukkig rond 6 uur droog en even later op pad gegaan. De eerste 12km heb ik de fietsroute gekozen, maar zelfs daar veel modder en padbrede waterplassen. Al gauw natte voeten dus. Tussen 7 en 9 toch nog wat regen gehad. Na 12 km de officiële route opgepakt. Veel door bossen en ook door een enorme plantage met hazelnootbomen gelopen. Bij vlagen erg modderig zo na die stortbui.

Onderweg helemaal geen pelgrims gezien. Het verbaasde me dan ook dat in Capranica alles bezet was. Ik vermoed dat ze gewoon toeristen plaatsen om toch inkomen te hebben.

In Capranica is geen toerismebureau, dus maar bij de politie binnengelopen. Ze hebben daar diverse adressen afgebeld zonder resultaat. Een politieman bood me spontaan aan om me met de auto naar Sutri te brengen en dat heb ik met beide handen aangegrepen 😉

Niet netjes natuurlijk, maar ik zweer dat ik nu voor het eerst op de pelgrimswegen 7km heb gesmokkeld per auto. Ik had al bijna 30km gelopen en was wel zo’n beetje klaar vandaag met de nattigheid en modder.

In Sutri heeft de agent me afgezet bij het oudste amfitheater ooit gevonden, Etruskisch van oorsprong. Ik heb er een video van geplaatst.

Na het historisch bezoek op zoek gegaan naar een bed. Een barmevrouw riep me onderweg naar binnen en bood me een B&B-kamer aan voor €20,-.  Weer niet lang over nagedacht en ben nu fris gewassen dit bericht aan het typen.

Inmiddels is Sandro, een Italiaans pelgrim gearriveerd. Hij was net zo vriendelijk om voor ons tweeen een restaurant te reserveren, dus dat is ook geen zorg meer. In Sutri is een of ander festival, dus ook restaurants zullen straks volzitten.

Morgen staat Campagnano di Roma gepland, ongeveer 24km. Er is wel nog regen mogelijk vanavond en morgen, maar goed dat zien we wel.

1. Jacqueline:
    15 september 2022
    Hoi Paul,
    Altijd goed als je vriendjes bent met de caribinieri!
  2. Marianne:
    15 september 2022
    Wat leuk al die ontmoetingen! :) En zo kom je ondertussen ook al dicht bij Rome. Ik duim voor je dat het niet te veel gaat regenen.
  3. Brigitte:
    16 september 2022
    Wat leuk zeg Paul, wordt je vereeuwigd met die tegel in Viterbo! Heb je een leuke vriendschap aan overgehouden met Irene. Oké…. We zien die 7 km wel door de vingers 😉