Etappe 10 Montefiascone - Viterbo

14 september 2022 - Viterbo, Italië

Goed verblijf alweer bij de Benedictijner zustertjes in Montefiascone. Een volpension gehad. Enig minpunt is de douche. Eenpersoonskamers met eigen toilet/douche, maar geen gordijn en putje midden in de ruimte. De hele ruimte is dus kletsnat na het douchen. Maar de zusters zijn heel hartelijk en echte lachebekjes. Niet afstandelijk, maar eetzaal pelgrims en slaapvleugel wel afgescheiden. Uiteindelijk met 6 pelgrims gegeten; 3 Italiaanse fietsers op Francigena, 1 Fransman fiets door heel Europa, Irene en ik.

In de stad wat kerken, oudheid en een burchtruine bekeken. Fraai! Op het hoogste punt van de stad weer fantastisch uitzicht op de omgeving.

Een paar dagen wat last van m’n kleine teentjes gehad (die zien wat af), maar door het lopen van wat kortere afstanden en s’avonds goed verzorgen/intapen is het leed denk geleden.

Irene liep vandaag haar laatste etappe en gaat morgen terug naar Florence. Ik zal haar wel missen de komende dagen.

Ik moet straks nog eens gaan plannen, maar denk over 3 dagen in Rome aan te komen. Montefiascone staat bekend als “nog 100km te gaan tot Rome”. Dus in Viterbo zou dat ca. 80km te gaan zijn!?

Het aantal pelgrims neemt denk ook wat af. Al afscheid genomen van diverse mensen nu. Wel veel Amerikanen onderweg, met onderdak in hotels en transport rugzak met koerier. Maar goed, daar heb ik weinig mee op. Ik gun iedereen het zijne/hare.

Door tegenvaller, geen plaats in herberg, een enorme meevaller gehad net! Eigenaar herberg belde wat rond en ik zit nu in een fantastische B&B. 14e eeuws gebouw aan Piazza del pellegrinos. Van eigenaresse rondleiding gehad door onderaardse gewelven (prachtig!) en heb nu een kasteelachtig slaapverblijf. Eigenlijk 2-persoonskamer voor €70,- maar kreeg m voor €50,-. Ben er erg blij mee😁

Net ff lekker gedoucht (handdoeken e.d. allemaal incl.) en nu even de stad in.

Voor morgen koffiezetter en ontbijtje op de kamer. Helemaal mooi verzorgd dus. Enige zorg is straks nog een lekker diner, maar dat wordt vast geen probleem.

1. Jacqueline:
    14 september 2022
    Hallo Paul;
    Je slaapt op stand vannacht 😅 ziet eruit als een goeie deal. Ik dacht al even dat je radical uit elkaar was gevallen! Succes met de tenen, en de km’s morgen.
  2. Brigitte:
    14 september 2022
    Hoi Paul, tot nu toe heb je erg geluk met de onderkomens ( schitterende kamer 🤩) en ook de mensen die op je pad komen! Jammer dat Irene niet meeloopt tot Rome. Prachtig om op zo’n oude Romeinse weg te lopen, veel plezier verder de laatste etappes!