Etappe 25: A Ponte Ulla - Santiago de Compostela 23km.

31 mei 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Hola volgers,

Alweer een goed verblijf gehad in A Ponte Ulla. Goede voorzieningen, alleen bediening in pension was wat traag. Maar ja, de manana-instelling in Spanje bevalt me eigenlijk ook weer wel.
Het was niet zo druk in het pension, 2 Spanjaarden, een Canadese en ik.
In de avond nog lang met Canadese, Sheila van 74jaar, zitten babbelen bij de nodige koffie en cervezas. Al weer iemand enthousiast gekregen voor de Vadiniense!
Zei liep de La Plata en die lijkt me ook wel mooi (en niet al te druk).
In de morgen pas tegen 7uur opgestaan en uitgebreid ontbijt gedaan. Pas om 8uur van start gegaan. Vanwege de korte afstand alle tijd vandaag. Seminario Minor in Santiago gaat pas om 13.30uur open.
Ook niet zo veel zin om naar Santiago te gaan, dus flink getreuzeld en bij alle bars onderweg pauze met koffie.
Weer een mooie route vandaag, wel veel asfalt, maar tot nog toe de mooiste binnenkomst in Santiago.
Door het late vertrek vandaag in de achterhoede gelopen. Ook daar is het lekker rustig. Zowat de hele dag alleen gelopen, alleen bij de bars kom je dan weer anderen tegen.
Jammer dat het er weer opzit en ik morgen de bus naar huis heb. Anderzijds wel goed, mijn enkel rechts is wat opgezet en langer doorlopen zou alleen maar een ernstiger blessure opleveren.
Niet al te druk in Santiago (mogelijk vanwege de lichte regen en de bewolking). Weer enkele bekenden gezien. Kwam net een jongen uit Portugal tegen met een hondje van een maand of twee. Een zwervertje dat ie mee naar huis neemt.
Pizza gegeten, typisch Spaans! Zag ook een goed visrestaurant, maar 35 euries is me wat te!
Straks om een uur of 7 eens naar pelgrimsbureau, er stond vanmiddag blijkbaar een urenlange file. Als de rij straks nog zo lang is, sla ik de Compostela denk maar over. De stempelkaart is veel mooier.
Voor de rest doe ik denk niks meer.
Morgen voor 9.30uur moet ik het Seminario uit en om 12uur de bus in. Onderweg maar wat eetwaar inslaan voor de busreis.
Volgens eigen telling nu 685km afgelegd, en dat is dan excl. de km’s van albergue naar bar en retour!

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Superleuk dat we weer dagelijks konden mee genieten van al je belevenissen en de fraaie fotos. Het zou jammer zijn je compostela niet op te halen, maar met een dikke enkel is in de rij staan niet fijn.
    En ach je hebt er al diverse verzameld; zou je die allemaal kwijt kunnen aan de muur?
    Kennelijk had je vandaag toch niet zon haast voor de eindspurt 😉.
    Fijne avond nog, en morgen goeie reis in de bus.
    Groetjes
    Jacqueline
  2. RP:
    31 mei 2018
    Gefeliciteerd met het volbrengen van de tocht!

Nog een vraagje: ik lees hier en daar over agressieve honden op de Invierno. Heb je daar last van gehad?

Goede terugreis gewenst.
  3. Paul:
    31 mei 2018
    Slechts één keer met een schaapshond op de Picos de Europa. Die beschermde zijn kudde en was zeer aggresief. Met een wijde boog ben ik er langs gekomen. Op de Invierno geen last gehad van agressieve honden. Je ziet ze wel eens, maar die liggen dan aan de ketting of zitten in een hok/achter een hek. Ik moet wel zeggen dat ik niet of nauwelijks bang ben voor honden. Ik denk dat een hond angst aanvoelt. Het beste is om een hond zelfverzekerd te passeren. Evt. is een stevige stok nooit weg, voor het geval zo’n hond je aanvalt. Maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken, je hoort maar heel zelden dat een hond daadwerkelijk bijt. Succes👍🏻
  4. Pia:
    31 mei 2018
    Hoi Paul, voor de derde keer genoten van je reisverslagen en de prachtige foto's ! Goed Gedaan Ga Zo Door..
    Petje af voor het aantal kilometers per dag.
  5. Theo en Lenie:
    31 mei 2018
    Proficiat met je prestatie. we hopen, dat de terugreis ook goed verloopt. Als je in Aken opgehaald wil worden doen we dat met alle plezier. Zeker als je een wat pijnlijke enkel hebt. Laat ons weten wat het beste is. Ook de plaats van aankomst, Groeten Theo en Lenie.
  6. Peter en Gerda:
    31 mei 2018
    Paul wederom bedankt voor al die mooie verhalen, een goede thuisreis toegewenst.
    Groet, Gerda en Peter.
  7. Peter en Gerda:
    31 mei 2018
    Heb je toch wegenbelasting moeten betalen voor jouw karretje??????????? Die Spanjolen toch.......
  8. Brigitte:
    31 mei 2018
    Ola Paulo.. hartelijk gefeliciteerd met je behaalde pelgrimage! De afgelopen weken erg genoten van je verhalen en zeker ook van al die mooie foto’s van de omgeving daar! Ik wens je een hele goede terug reis! Groetjes Brigitte