Etappe 22: Chantada - Rodeiro 27km.

28 mei 2018 - Rodeiro, Spanje

Hola volgers,

Smerig hotel in Chantada, echt een afrader! Maar wat gewassen aan de wastafel, de douche/badkuip was me wat te smerig. Ook in slaapzak boven op bed geslapen, gewoon een slecht gevoel bij de hygiëne hier.
Vroeg gaan slapen, al rond 20.30uur plat. Wel redelijk geslapen ondanks de nachtclub vlakbij, waar tot 4uur in de ochtend af en toe  veel herrie was.
Om 6 uur wakker en tot m’n verbazing geen water meer in badkamer. Ach ja, dan mogen ze m’n boodschap straks zelf doorspoelen.
Om 6.30uur vertrokken. Meteen vanuit Chantade geleidelijk klimmend.
In Penasillás begint de echte klim bergop naar Ermida do Faro. In Penasillás is een bar, maar niemand weer wanneer die open is. Cerrada dus.
Zonder koffie dus maar gestart aan de 450meter bergop. Die klim viel reuze mee vergeleken bij gisteren en zeker bij de Picos de Europa. Aan het begin wel steile stukken, maar die zijn geasfalteerd. Voor het overige een breed zandpad en aan het eind weer een stuk asfalt. De laatste 50meter omhoog via een fraai graspad met kruiswegstatie.
Helemaal niemand gezien onderweg, alleen de onderhoudsmannen voor de windmolens op bergrug Serra do Faro.
De top ligt op ca. 1150meter (dus geen 1550 zoals ik eerder in de blog melde). Ik ben echter tot 1180meter geklommen, hoogste punt met televisiemast.
Geluk gehad dat ik om 10uur op de top was, toen nog vrij helder weer. Een uurtje later zat het dicht met mist. Ook tijdens de afdaling in het begin weinig uitzicht door de mist. Later klaarde het wat op.
De plaatjes zeggen genoeg denk.
In Rodeiro onderdak gevonden in Hostal Carpinteiras, toponderkomen! Ziet er ook een aardig plaatsje uit.
Mooie etappe vandaag, eerst bijna 800meter klimmen en vervolgens geleidelijk 650meter naar beneden. Totaal 27km is ook niet verkeerd.
Even over mijn nieuwe look, die lijkt wel aan te slaan! Bardame in A Feira, vlak voor Rodeiro, liet een fles sterke drank kapotvallen bij m’n binnenkomst. Een schone  van een jaar of 25 en die kan ik als 50-er toch niet meer bijbenen.
Ik denk erover hipster te worden met flinke baard en een clupke van Wheelieriders op te richten. Misschien een elektromotortje monteren voor bergop.
Inmiddels lekker gegeten; Russische salade, frietjes, spiegeleieren, cheesecake en koffie na.
Zo eens op zoek naar de supermarkt en eens gaan douchen (weinig gezweet vandaag, relatief eenvoudige etappe).

1. Jacqueline:
    28 mei 2018
    Hoi Paul,
    Weer lekker gewandeld zie ik. Hopelijk vannacht een schoon bed en weer een propere douche.
    En verder zeg ik niks. 🙉🙈🙊
    Jacqueline