7e etappe Radicofani - Acquapendenre

11 september 2022 - Acquapendente, Italië

Etappe 7 Radicofani - Aquapendente

Prachtig plaatsje Radicofani, het kost wat moeite om er naartoe te klimmen, maar rustige niet te toeristische sfeer.

Bij binnenkomst kwam ik Ed en Martina tegen, al 6 weken op de fiets onderweg naar Rome. Wel top, meteen via VVV naar de herberg geloodst. Prachtige herberg ook met mogelijkheid om meteen diner mee te nemen.

Lekker op n terras blijven plakken dus en om 19uur samen gaan eten.

Vroeg gaan slapen en er vanmorgen (zonder wekker) tegen zevenen uit. Na de koffie meteen op pad.

Eerste 15km prachtig, vooral afdalen op grindpaden met adembenemend uitzicht. En daarna kilometers lang langs de via Cassia, dat was oorspronkelijk de Romeinse weg. Nu is het grotendeels asfaltweg en deels zelfs snelweg. In het algemeen doet de route wat dat betreft veel denken aan de caminos in Spanje, 90% top en een beetje autoweg. De moeilijkheid van de Francigena vind ik wel lastiger dan de caminos, het kost mij meer inspanning. Ze zijn hier echt goed bezig om de route naar een hoger plan te tillen. Routeaanduiding is top. Grootste probleem is denk om continue etappes te plannen, vanwege minder slaapgelegenheden langs de route. Vandaar gisteren enorm zwaar en vandaag bijna een lachertje. Toch wordt het straks een even grote route als de Frances in Spanje denk. Ik ben in elk geval blij dat m dit jaar loop en niet over 20 jaar.

Maar goed, al om 13uur in Aquapendente, herberg gevonden (primitief vanuit de kerk), gedouched en de was gedaan.

Het is zondag en nogal uitgestorven in t stadje, maar toch m’n biertje gevonden en wat pizzapunten gegeten. Benen zijn goed, maar voeten nog erg moe ook van gisteren. Dus zal denk niet te veel gaan rondstruinen. Krijg nog niet echt een goed beeld van Aquapendente, wel stukje oud centrum gevonden en daar is van alles omheen gebouwd. Zoals bij veel Italiaanse steden weer veel hoogteverschil/steile straatjes.

Ik zag in de herberg wat info over een pelgrimsmenu, straks maar s effe kijken waar dat is.

Trouwens wat de musquitos betreft. Eerste dagen geen last van gehad, maar na de regenbui (toen ik naar Siena liep) toch wat beten opgelopen. Gelukkig wel tijdens lopen, in herberg geen last gehad van de steekbeestjes.

Voor morgen staat Bolsena op het programma 23km en 300hm, vergelijkbaar met vandaag.

1. Jacqueline:
    11 september 2022
    Hallo Paul,
    Dat stadje ligt op een indrukwekkende berg; van de etrusken?
    Ik ben benieuwd of het meer van bolsena nog iets voorstelt; wij waren daar op een camping aan het meer en het water stond toen al meters lager dan normaal. Met deze droge zomers zal het wel erg laag staan. Ps; probeer in toscane de porcetta te vinden; opgerold spek met kruiden en dan lang in de oven.
    Goede wandeling morgen; hopelijk niet te veel rechte km’s.
  2. Brigitte:
    11 september 2022
    Hoi Paul, wat loop je toch door een schitterend landschap. Denk aan je gezondheid en raak niet te vermoeid, sterk je maar goed met lekker eten en drinken. Veel succes verder en geniet volop!
  3. Lothar Mönnich:
    12 september 2022
    Hallo, Paul, Du bist immer noch sehr aktiv. Viel Spaß und Freude noch auf Deinem Weg. Dein Pilgerbruder Lothar aus Portilla de la Reina
  4. Paul:
    13 september 2022
    Hallo Lothar,
    Das war auch Schön in snee beim Portilla. Jetzt ein runde Durch Italiën und da isst es richtig heiss🥵
    Gruss dich, Paul.