Etappe 15: Lugo-Friol.

16 september 2017 - Friol, Spanje

De sfeer in Lugo is wat apart, bevalt me niet zo. Gisteren wel met z'n achten gaan eten, maar duurt een eeuwigheid voor je restaurant vind dat voor acht uur iets wil serveren.
Niet echt geweldig gegeten, maar kan er mee door. Uiteindelijk hebben we nog een beetje spoed moeten maken, want herberg Lugo gaat om 22uur op slot.
Nauwelijks geslapen vanwege slecht bed en snurkers.
Om 6 uur al opgestaan, ingepakt en vertrokken. Vreemde sfeer in Lugo zo vroeg, schreeuwerige dronkaards en bedelaars. Net buiten Lugo was er al een bar open, hier koffie en croissants gegeten en in het donker weer verder.
Apart om in het donker het smalle, best moeilijke paadje langs riviertje de Mera te belopen. Wel leuk om te doen, met hoofdlampje op alles uit te kast halen om de Wheelie over dit pad te krijgen. Jammer dat het te donker was voor foto's.
Prachtige noordelijke route naar Friol gelopen, die is niet echt druk belopen en ik heb dan ook geen pelgrims gezien onderweg. Ze verloopt over deels asfalt (33%) en mooie land- en graspaden, door piepkleine gehuchten. Niet veel hoogteverschil, maar continu stijgend en dalend. Vervelend zijn de vele honden, die massaal aanslaan wanneer je door zo'n klein dorpje loopt.
De noordelijke route is niet officieel en daarom ook anders (en slechter) bewegwijzerd. In dit geval groene pijlen gevolgd, maar soms ontbreken er pijlen of wijzen ze net 2 kanten uit!?
Dankzij de GPS-track op de telefoon echter foutloos gelopen en net na de middag in Friol  aangekomen.
Pension Benigno staat als zeer pelgrimsvriendelijk omschreven in mijn gids van 2014. Vind dat anno 2017 tegenvallen, nogal ongeïnteresseerde mevrouw (alleen Spaans sprekend) laat me een halfuur wachten bij inchecken  en het pension ziet er wat vervallen uit. Gelukkig is de douche wel warm en het bed schoon en goed.
Inmiddels is Tsjech Jan ook gearriveerd en er komen waarschijnlijk nog enkele pelgrims deze kant uit. Ik denk dat ze moeite hebben om de weg te vinden, zonder routebeschrijving en/of GPS.
Eten vinden zal geen probleem zijn in Friol, diverse restaurants en er is ook een supermarkt.
Het weer is droog, bewolkt en behoorlijk fris. Ik denk dat het rond de 15 graden is overdag. S'nachts zakt het kwik al naar een graad of 5.

1. Peter en Gerda:
    16 september 2017
    Hee Paul, je gaat nog steeds als een speer, mooie foto's trouwens. Buen Camino.
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Schitterende foto van dat watertje en die bomen! Jammer dat het te donker was voor een foto.
    Hoeveel km heb je gedaan vandaag? En bevalt het om later in het jaar te lopen? Lijkt dat het al best fris is nu.
    Groetjes
    Jacqueline
  3. Paul:
    16 september 2017
    Was ongeveer 27km vandaag. Het jaargetijde is erg mooi nu, maar het is al verrekte koud smorgens. Vanmorgen even sokken als handschoenen gebruikt. Volgende keer mss. toch weer in april vertrekken!?