Etappe 14 Isola Farnese - Rome

18 september 2022 - Rome, Italië

Isola Farnese is in principe maar een piepklein gehucht zonder enige voorzieningen. Het is wel met huizen volgebouwd tot tegen la Storta.

Laat in de middag is Sandro nog gearriveerd in de B&B en Remon uit Zwitserland. Remon is student en is zowat door z’n centen heen. Hij is niet mee gaan eten in la Storta. Met Sandro wel de 1,5km naar la Storta gelopen voor een restaurant. Aldaar Italiaanse moeder met dochters ontmoet en met z’n vijven lekker gegeten en lol gehad.

Na de trippel terug meteen gaan slapen.

‘S morgens rond 7 uur wakker en afscheid genomen van Sandro (hij loopt wel naar Rome, maar neemt daar de trein naar huis).

Remon zou naar hetzelfde adres komen als ik, dus die zie in misschien nog.

Bij de Zwitserse garde op het St Pietersplein waren ze niet echt behulpzaam. Normaal kunnen ze je via een korte weg de St Pieter inloodsen voor je testimonium (de Compostela in Rome). Nu gaven ze aan dat ik maar in de gigantische rij toeristen moest aansluiten. Ik had echter geen zin om daar een paar uur in de brandende zon te staan en doe die testimonium morgen vroeg wel. Zonder bagage is dat sowieso wat praktischer. Van de herberg tot Sint Pieter is hooguit een half uur lopen.

Na het Sint Pietersplein, langs de Tevere, langzaamaan naar de herberg gelopen en een biertje en wat pasta gedaan. Om 15uur de herberg in en douchen/kleren wassen. Volgens mij is het eten rond 20uur hier en ik denk niet dat ik vanavond nog veel loop. De etappe was langer dan verwacht, 23km naar Sint Pieter en nog eens 2,5 naar de herberg.

Langs de via Cassia gelukkig wel een stoep (nou ja … erger dan menig landweggetje of bospad). Ik heb geen foto’s gemaakt langs de via Cassia, het huisvuil is gruwelijk, om de paar honderd meter containers boordevol en overal troep op straat en in de bermen.

Gelukkig ook wat rustige paadjes gehad en een prachtig pad over monte Mario. En in Rome centrum is het straatbeeld weer een stuk schoner.

Goed trouwens om op de zondag te lopen, het autoverkeer viel me reuze mee!

1. Jacqueline:
    18 september 2022
    Hoi Paul,
    Die is dus bijna binnen! Geniet nog een dagje van Rome; geschiedenis is hier ruim voorradig.
    En wat ging je ook weer vervolgens lopen?
    Ps; hier is geen spoor meer te vinden van nazomer; geniet daar ook nog maar ff van.
  2. Brigitte:
    19 september 2022
    Een dikke proficiat Paul, je bent in Roma aangekomen! Je kunt nu op een mooie avontuurlijke tocht terugkijken waar je weer veel aardige mensen hebt leren kennen. Buiten het schitterende landschap vindt ik dit erg gaaf. Misschien weer wat nieuwe vriendschappen voor het leven, ook al wonen ze in een ander land. Geniet nog een dag van deze prachtige stad en het weer. Het viel hier met bakken uit de hemel vandaag met 11 graden 💦🥶 Groetjes oet Mestreech
  3. Bert en Mies:
    19 september 2022
    Gefeliciteerd Paul, weer een oorkonde erbij, echt verdiend!
    bedankt dat we mee mochten genieten.