Rustdag San Severo

26 september 2022 - San Severo, Italië

Ook vandaag de hele dag regen. Misschien wordt het rond 16uur droog (voorspelling).

Toch ff gaan rondkijken. Mooi centrum. Bij het Verdi-museum binnengelopen, net over de drempel of een gemondkapt dametje roept me al toe dat ze gesloten zijn. Tja, doe dan de deur dicht, is het meteen duidelijk.

Wel wat kerken en de basiliek bezocht. Basiliek is van buitenaf niet op de foto te krijgen, helemaal ingesloten door kleine straatjes.

2 Franse pelgrims ontmoet die de Franciscus route via Assisi liepen. Nu gaan ze over de Via Francigena  naar San Giovanni en Monte sant’Angelo, omgekeerd aan wat ik liep. Ik heb ze wat tips over de weg kunnen geven. Kon ze ook de basiliek hier wijzen.

Heel wat Italië gezien nu en ben echt gaan houden van dit land. Zeker dit jaar gewoon een enorm goed gevoel overgehouden aan Italië. Misschien in de toekomst verkassen uit Nederland? Ik wil nu in elk geval serieus Italiaans gaan leren. De klank ken ik wel ongeveer en wanneer langzaam gesproken begrijp ik al wat woorden.

Politiek is het niet zo best dat ultra rechts hier nu aan de leiding gaat, maar die tendens zien we in heel Europa denk.

Ook voor het milieu mogen ze zich hier wel wat meer inspannen. Ik maak er geen foto’s van, maar de puin die ik in de bermen zag liggen gisteren is gewoon zorgelijk, ongekend!

Ik lig dus weer in een hotel. Nu vlakbij treinstation. Ook busstation is hier aanwezig. Echt een groot opstap/overstappunt hier, je kunt werkelijk alle kanten uit.

Hier in en rondom het hotel zijn continu politie en carabinieris aanwezig. Ik schrok daar in het begin wel van, gewapende mannen in en om het hotel. Ik vermoed dat ze het station en de bussen (internationaal, zag ook tig Flixbussen) in de gaten houden. Uit ervaring weet ik dat er ook duistere personen reizen op deze manier. Ook uit ervaring weet ik dat controle op de bussen zelf minimaal is, ik heb diverse ritten gehad zonder dat ze je naar je ID/paspoort vragen.

Vandaag de wheelie onder de douche gezet en er de laatste modder afgespoeld. Kreeg vanmiddag dat idee (waarschijnlijk ingegeven door de regen) en een douche is gewoon ideaal voor dit klusje.

Morgenvroeg iets voor 10uur de trein naar Bologna. Die komt als t goed is om 15uur aan.

Leuk dat ik dan 1,5uur heb voor de aansluitende trein naar München. Ook in München ruim een uur pauze, wel rond middernacht.

Tot slot dan naar Keulen en Aken. Als alles goed gaat ben ik daar woensdagochtend even na 7uur.

In Italië is trouwens het mondkapje weer verplicht in openbaar vervoer. Dat is wat minder, maar zal me er netjes aan houden.

Traditioneel sluit ik af met de wandeling naar huis en daar zal ik dan voor de middag aankomen. Hopend dat t niet regent!

Nu nog even op zoek naar eten en me voorbereiden op wat nachtrust. Ik heb geen nightjet, dus van slapen in de trein komt denk weinig.

Dank voor jullie berichtjes en appjes. Dat geeft de pelgrim moed. Voor dit jaar zit het erop, maar er komt vast een vervolg.

Groet, Paul.

1. Peter en Gerda:
    26 september 2022
    Ja Paul, hou je vast Mr. of Ms. Corona waart rond hier!!!! Ben zelf de klos evenals onze schoonzoon (vanaf jl. donderdag) en vandaag onze zoon!!!!!
    Ik zou, als ik je verhaal lees, me toch maar bedenken om naar Italië te trekken, ook daar is het allemaal niet goed. Maar ja, aan jou de keuze natuurlijk, waar bemoei ik me ook mee???
    Ik wens je een droge thuisreis toe, hier is het momenteel hommes!!!! Kunnen je nog bijboeken??????????, grapje!
  2. Marco:
    26 september 2022
    Goede terugreis, weer ben ik bang voor.
    Maar er rijden ook treinen en bussen vanuit Aken.
  3. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Tja, voor een rechts kabinet hoef je niet naar Italie te vertrekken dacht ik zo 😅. Goede reis met je schone wheelie. Duimen dat het pad uit Aken niet te modderig is. En dan lekker landen.
  4. Pia:
    27 september 2022
    Hoi Paul,
    Ik heb weer met veel plezier ( en soms medeleven) je reisverhalen gelezen. Wat fijn dat het allemaal gelukt is...nu nog het laatste stukje. Goede reis verder...en wie weet wat er nog volgt ! Groetjes, Pia
  5. Jose:
    27 september 2022
    Hoi Paul, ook ik heb genoten van je reisverhalen en foto’s.zoals ik eerder schreef een goede reis terug naar Eys. En veel succes met je volgende plannen.
    Groet José