Rustdag in Reims.

11 augustus 2019 - Reims, Frankrijk

11 augustus 2019.

Gisteren na douchen nog effe Reims in om wat te eten/drinken. Grote salade gegeten. Niet zoveel honger, want eet onderweg al zowat elke 5km (nootjes, chocolade, stukje kaas, banaan of stukje worst).
Erg rustig in Reims. Vorige keer toen ik hier was veel drukker. ‘s Avonds niet meer tot kathedraal gelopen, ben in omgeving jeugdherberg gebleven.
Om een uur of 22 gaan pitten. Geen wekker gezet en goed geslapen. Tegen achten wakker. Na douchen (handig dat je hier handdoeken krijgt en dus je eigen geval niet hoeft te drogen) de stad in. Eerst ontbeten bij Mac Donalds, goede koffie en croissants. Nog wat rondgelopen en uiteindelijk een uur of 2 de kathedraal bekeken en foto’s gemaakt. Een supermarkt gevonden (bijna alles dicht hier, deze zondag) en het nodige ingeslagen.
In de albergue effe gerust en bakje koffie gedaan.
Na de middag weer de tocht richting kathedraal en info ontvangen over de Via Francigena. Ik heb nu landkaarten via Office du Tourism en adressen/services via RP51 (nieuw, is eerste versie d.d. 2019). Zal dus wel goed komen tot en met Zwitserland. Van Zwitserland trouwens ook al adressen en kaarten bij me. Daarna Italië, daar is het denk weer veel eenvoudiger qua route en overnachtingen, heb hier een app voor op de telefoon.
Geklaagd over Bazancourt bij RP51 (Frans Santiago/Rome genootschap). Meneer had al vele, vele klachten over gemeente in Bazancourt (altijd problematisch geweest). Echter dat hotel Modern daar nu in de weekenden dicht gaat was hem nog niet bekend. Hij heeft er notitie van gemaakt, zal dan wel in hun gids/op de website aangegeven worden
Het weer wordt een beetje twijfelachtig, kans op wat regen komende dagen.
Zojuist een pizzeria gezien die om 18 uur opengaat, dat wordt het straks denk. Veel is hier dus dicht. Wel nabij kathedraal wat restaurants open, maar ver boven m’n budget.
Vanavond de tas eens herschikken. Even de meest gebruikte spullen onder handbereik inpakken, anders moet ik telkens de hele tas van de Wheelie afhalen. De combinatie Wheelie met duffel bevalt trouwens uitstekend, dit is voor mij de perfecte uitrusting!
Dit weekend niks gezien wat naar pelgrim ruikt, ben eens benieuwd of er veel lopen op de Via Francigena?
Voor morgenvroeg ontbijt geregeld hier in jeugdherberg. Dat kan al vanaf 6.30uur. Tegen 8uur denk weer op weg.
Eerste helft van de route is gelijk aan de weg naar Santiago, vervolgens buig ik iets oostelijker af. Maar daarover morgen meer.