De plannen voor 2022.

20 augustus 2022 - Gulpen, Nederland

Beste volger,

Op 5 september ga ik de Via Francigena naar Rome weer oppakken van daar waar het in 2021 mis ging. Bij Gambassi Terme ben ik toen door de hitte flink onderuit gegaan. Nu, ruim een jaar later en bewust later in het jaar (koeler) doe ik een nieuwe poging om tenminste de tocht naar Rome af te maken. Ik verwacht ook dat de drukte op de Via Francigena in september minder is.

Van thuis uit loop ik begin september mijn eerste etappe naar station Aken en neem de bus (en laatste stukje trein) naar Castelfiorentina. Castelfiorentina ligt een km of 5 voor Gambassi Terme en is goed bereikbaar per trein. Treinen is dit jaar trouwens erg populair merk ik, ik heb geen geschikte trein kunnen boeken, dus nu weer een keer met Flixbus (en dus een klein stukje trein in Italië).

Vanaf Munchen (hier 's avonds 3 uur pauze) is de Flixbus een nachtbus en m'n aankomst is dan ook vroeg in de ochtend. De eerste dag van aankomst wil ik meteen door naar San Gimignano. Hierna volgen er nog ongeveer 12 etappes door het mooie Toscane alvorens aan te komen in Rome. In Rome las ik denk een dagje rust in.

Daags daarna neem ik de trein, tram (in Florence) en bus/trein(?) naar Manfredonia, in Puglia, aan de oostkust. Ik weet dat er een treinverbinding is naar Manfredonia, maar online is die niet te boeken. Ook in Manfredonia reken ik op een dagje rust, mooi aan de kust.

Vanuit Manfredonia ga ik vier etappes doen in de voetsporen van Pater Pio met een rustdag in San Giovanni Rotondo, alwaar Pio begraven ligt. Na het korte uitstapje in Puglia over Monte Sant'Angelo, neem ik de trein terug naar Rome vanuit San Severo. Ik heb dan nog een paar dagen dagen om Rome te bekijken.

Eind september neem ik de trein weer terug naar Aken en loop van daaruit naar huis. Mijn vakantie is weer 4 weken en vanwege de paar dagen lopen in 2021, is de "planning" minder strak dit jaar. Totaal loop ik nog geen 500km en dat is makkelijk te doen binnen 4 weken. Zoals altijd, heb ik niks gereserveerd onderweg, het moet wel een beetje avontuur blijven. Hoe de reis dus straks echt verloopt, zien we ook dit jaar wel weer.

1. Peter en Gerda:
    20 augustus 2022
    Wij wensen jou een hele mooie tocht Paul. Ga ervan genieten en doe vooral rustig aan. Mogen meegenieten van jouw reis zal ons goed doen.
    Heel veel succes.
    Gerda en Peter.
  2. Pia:
    20 augustus 2022
    Poeh..poeh...dat is heel wat reizen en lopen bij elkaar. Vol goede moed weer op pad...petje af ! Veel succes...groeten Pia
  3. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Klinkt als een goed plan om begin september te starten. De kans op extreem heet weer is dan toch hopelijk wel stuk minder. Mooi gebied, toscane. Vergeet de crostini tomaat vooral niet te proeven.
    Behouden reis en wandeling!
  4. Marianne:
    20 augustus 2022
    Weer veel succes Paul! En laat maar weten als je ons nodig hebt😜
  5. Thea Rousch:
    Thea Rousch
  6. Pascale:
    20 augustus 2022
    Alvast een hele mooie reis gewenst Paul!
  7. Jose:
    21 augustus 2022
    Hoi Paul, ik wens jou een hele mooie reis ; en heel veel succes
  8. Remon:
    22 augustus 2022
    San Gimignano ... daar hebben ze het lekkerste ijs van Toscane en is gewoon fantastisch mooi. Geniet er van en de rest van je reis.
  9. Liliane Pieters:
    22 augustus 2022
    Heel succes Paul.....dat wordt genieten..
  10. Bert en Mies:
    25 augustus 2022
    Hoi Paul, heel veel succes en geniet ervan dan genieten wij van jou mooie reisverhalen.
    Groetjes uit Oss
  11. Maria en Hein:
    26 augustus 2022
    Hoi Paul, leuk om te lezen dat je weer verder gaat met je reis, waar je het vorig jaar nood gedwongen moest stoppen.
    We wensen je dan ook veel succes met het vervolg van deze reis.
    We zullen weer met spanning jou reisverhalen volgen.
    Groetjes uit Eys
  12. Lianne Lemlijn:
    27 augustus 2022
    Heel veel succes Paul..... Geniet ervan.
    Groetjes Lianne
  13. Elsbeth:
    30 augustus 2022
    Hoihoi Paul
    Ik wens je heel veel plezier en een super mooie reis. Stay safe.
    Groetjes Elsbeth
  14. Brigitte:
    7 september 2022
    Hoi Paul, beetje laat maar wens je veel wandel plezier en geniet van alles wat je tegen komt, zeker het overheerlijke Italiaanse eten! Fijn dat we allen weer mee genieten mogen van je belevenissen aldaar en prachtige foto’s! Het ga je goed! Addio oet Mestreech