Een maandje lopen in Italië.

25 juli 2021 - Eys, Nederland

Beste volger,

Over 2 weken is het weer zover!

Na lang twijfelen of reizen wel weer veilig is, de treintickets geboekt naar Lucca.

Italië kleurt nog steeds groen op de coronakaart lijkt me dus veiliger aldaar dan thuis in knalrood Nederland.

Naast vaccinaties heb ik nu wel het EU digital Passenger Locator Form (EUdPLF) ingevuld, verplicht om Italië binnen te komen.

Ook maar een melding gedaan aan de ambassade, met m'n verwachte reistijd door Italië. Ze sturen me ook updates over evt. aangepaste coronaregels.

De planning is best strak dit jaar, omdat ik precies 4 weken vakantie heb.

Vertrek is 8 augustus vanaf station Aken, de ochtend daags daarna ben ik dan al in Lucca.

Allereerst wil ik de Via Francigena (die ik in 2019 ben gestart) uitlopen naar Rome en Vaticaanstad. Ik denk dat dit in 14 dagen te doen is. Het is nog ca. 400km.

Na een dagje rust in Rome wil ik per trein naar de provincie Puglia aan de oostkust reizen om daar 4 etappes (ca. 100km.) van de Via Francigena del Sud te lopen over Monte Sant'Angelo.

Ik heb m'n vader (overleden oktober 2020) beloofd om een beetje van z'n as uit te strooien in Rome.

Maar omdat hij zo'n groot bewonderaar van pater Pio is, heb ik besloten om dit te doen in San Giovanni Rotondo, ik denk dat hij deze wijziging van het plan wel oké vind.

In San Giovanni Rotondo ligt dus pater Pio begraven, het is een pelgrimsplaats geworden waar per jaar enkele miljoenen mensen heen reizen.

Tja, en of ik dat wel leuk vind ...? We zullen het zien, ik heb er wel een rustdag gepland en het oude oorspronkelijke stadje ziet er aardig uit.

Na het uitststapje over de bergen in Puglia reis ik per trein terug naar Rome en hoop daar nog 2 dagen de stad te bezichtigen.

Waarschijnlijk 3 september neem ik een vroege trein terug naar Aken en lig dan diezelfde avond weer in mijn eigen bed.

Ik reis weer met de wheelie met afneembare, knalgele en waterdichte duffel.

Omdat ik weer geen enkel overnachtingsadres heb geboekt, gaat de tent voor de zekerheid mee.

Via internet is informatie over het nog wel of niet meer bestaan van herbergen onderweg niet erg betrouwbaar, ook heb ik geen idee of er veel pelgrims lopen dit jaar.

Eigenlijk zou ik liever in voor- of najaar lopen, maar qua vakantie heb ik die optie niet. Het kan erg heet zijn in Toscane in augustus, dus ook dat wordt een uitdaging.

Vanaf 8 of 9 augustus zal ik proberen dagelijks een blog te schrijven, opgeleukt met wat foto's.

1. Jacqueline:
    Hallo Paul,
    Wat mooi dat je weer op pad gaat. Ook mooi dat je je vader een stukje meeneemt in deze missie.
    Ik duim voor je wandeltocht zonder beperkingen!
    Heel veel plezier 👣
  2. Lida:
    25 juli 2021
    Wat leuk dat je weer start. Ben heel benieuwd naar je verhalen. Succes.
  3. Peter en Gerda:
    25 juli 2021
    Goed nieuws, Paul gaat er weer op uit en wij kunnen genieten van zijn dagelijkse info. Paul, ga ervan genieten, dan doen wij dat ook, buen camino.
  4. Peter en Gerda:
    Buon modo.
  5. Thea Rousch:
    Hoi Paul,
    Fijn weer van je te horen. Weer fijn op pad, hou je in de gaten, waar je bent. Heel veel plezier. Groetjes
  6. Pascale:
    Een hele fijne vakantie Paul 🥾🥾
  7. Pascal:
    26 juli 2021
    Hey Paul, Top!! heel veel plezier. Als jij terug komt vertrekken wij hopelijk op onze fietstocht naar Barcelona.
  8. Remon Nelissen:
    26 juli 2021
    Mooi dat je deze tocht weer oppakt waar je in 2019 bent geëindigd in dit prachtige land. Ik ben benieuwd naar je verhalen en de foto's. Veel succes en geniet ervan.
  9. Jose:
    26 juli 2021
    Hallo Paul,ik ga je zeker weer volgen en met plezier je reis verslagen lezen en genieten van de mooie foto’s.
    Ik wens veel succes en mooie ervaringen en dat de reis naar wens mag verlopen.
  10. Bert en Mies:
    Hoi Paul
    Weer een mooie uitdaging en wij kijken weer uit naar jou mooie verhalen en foto´s
    We wensen je heel veel succes
  11. Brigitte:
    28 juli 2021
    Hoi Paul, hier heb jij en wij allemaal ook naar uitgekeken. Eindelijk weer op pad. Mooi dat je je vader op deze manier eert. Veel succes en plezier op deze reis en wij genieten via je verhalen en foto’s mee. Het ga je goed!
  12. Maria en Hein:
    2 augustus 2021
    Hoi Paul, wat fijn dat je weer gaat lopen. We wensen je heel veel wandelplezier en dat alles naar wens mag verlopen. Geniet ervan en dan zullen wij genieten van je verhalen en mooie foto's.
    Wat fijn voor jou ..dat je vader voor een gedeelte meegaat met je reis. Maar in je hart en gedachte maakt hij de hele reis samen met je en je family ook.