Welkom op mijn nieuwe reisblog!

26 februari 2016 - Wittem, Nederland

Welkom op mijn nieuwe reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website weer gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van de voortzetting van mijn reis. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

E-mailadressen t.b.v. de mailinglijst heb ik een-op-een overgenomen uit mijn voorgaande blog uit 2015. Let op! voor automatisch bericht bij nieuw reisverhaal zul je je e-mailadres opnieuw moeten bevestigen.

Het allermoeilijkste aan een pelgrimstocht heb ik reeds goed doorstaan; het moeten opgeven! Het (goedaardige) wandelvirus is echter continu aanwezig gebleven en weldra ga ik weer op pad.

Van 16 maart 2015 tot en met 22 april 2015 ben ik 38 dagen onderweg geweest van thuis uit richting Santiago de Compostela. Van die 38 dagen, heb ik er 36 gelopen en inmiddels zo'n 1100km afgelegd. Door 't noodlot ben ik in Limoges geïnfecteerd geraakt met de streptokok-bacterie, deze heeft zich genesteld in mijn linkerknie. Na eerst een foute diagnose (artrose), operatie en herstel in ziekenhuis Limoges, revalidatie in kliniek te Heerlen en vanaf juli 2015 revalidatie van thuis uit, nu weer voldoende opgeknapt om de tocht der tochten te hervatten. Geluk bij een ongeluk is dat 2016 een heilig jaar is en dus wanneer ik Santiago haal, kan ik door de heilige poort (Oostpoort) de kathedraal binnen.

15 april reis ik met de bus naar Limoges. Ik trek er een dag voor uit om de stad nu eens te gaan bekijken. Een verblijf voor 2 dagen Limoges is reeds geboekt. Op 17 april gaat dan de eerste etappe richting Flavignac. De tent gaat weer mee op reis, dus ik heb altijd onderdak. De bagage is flink uitgedund, alles gaat nu in de wandelkar. Ik neem wel een rugzak (voor de waardevolle spullen) mee, maar die kan vastgeklikt worden op de kar en levert dus geen belasting op voor rug en knie.

Ondanks de vele uren aan fysiotherapie ben ik denk nog niet op het niveau dat ik in 2015 had. Nu loop ik wel weer wandelingen van ruim 20km., maar om dit elke dag te doen is een iets ander verhaal. Vandaar dat de etappes waarschijnlijk een stuk korter zullen zijn dan die uit 2015 (ik ga uit van 20 à 25km. per dag).  Het zal zich tijdens de reis wel uitwijzen hoe lang ze werkelijk worden.

Of ik Santiago dit jaar wel ga halen staat bepaald niet vast. Mocht ik last van mijn knie krijgen (of enig ander probleem), dan haak ik direct af en kom eerder terug naar Nederland. Let dus vooral niet op de etappeplanning hier op deze blog, die is zoals ik ze als GPS-tracks heb aangemaakt, om straks niet te verdwalen.

1. Jeannette:
    26 februari 2016
    Hoi Paul, wat dapper dat je het weer gaat proberen. Ik hoop dat het deze keer lukt zonder mankementen en ik wil je heel veel plezier wensen met je wandelingen en belevenissen op reis. Geniet ervan! En stiekum ben ik een klein beetje jaloers, ik zie je zo weer lopen aan de andere kant van het kanaal....
    Groet, Jeannette
  2. Paul:
    Hoi Jeanette,
    Ja was leuk, herinner me het kanaal zeker nog en de gesjeesde Marianisten en de "fluister-sekte" in Baye en de kapsalon in Sezanne en het echtpaar met de zwarte zwanen en ... en .... en. Hopelijk dit jaar ook weer leuke gasten onderweg en bijzondere rustplekken!
    Dit jaar trouwens eens wat meer mensen op de foto zetten, ik heb nu een mooi fotoboek van de reis tot Limoges, maar vind t spijtig dat er weinig plaatjes van de mensen onderweg bij zitten.
    Knap overigens dat je je tocht ineens volbracht hebt, petje af!
    Groet, Paul
  3. Patch:
    26 februari 2016
    Hey meister top datse weer truk bes geweldig zet um op en wach weer op get leuke verhoale succes ✌
  4. Paul:
    Hey Patch,
    Tof dat se t wer gees vollege!
    Ik kom niet door t belgenland dit jaar, maar over de Fransozen (en later de Spanjolen) zijn vast ook wel wat aardige verhalen te vertellen!
  5. Jacqueline:
    Hey Pelgrim,
    Ik ken nog niet zoveel pelgrims, maar jij hebt er het afgelopen jaar wel het meeste voor gedaan.
    Buen camino!
    Jacqueline
  6. Paul:
    Hoi Jacqueline,
    Leuk dat ik op mijn beurt eens iemand enthousiast maak voor de tocht der tochten. Wanneer jij straks op pad gaat, zal ik je avontuur zeker op de voet gaan volgen, en ook bij tegenslag t leed proberen te verlichten, net zo als jij zo geweldig deed vorig jaar!
  7. Peter en Gerda:
    26 februari 2016
    Hallo Paul, vol spanning gaan we je weer volgen op jouw Camino, we wensen jou veel voorspoed en geluk deze keer, Buen Camino.
    Hopelijk zijn we ons nog van te voren.
  8. Frank:
    26 februari 2016
    Mooi dat je de tocht gaat proberen te vervolmaken. Hoop dat het je lukt, goed dat je de lat iets lager legt en jezelf de ruimte gunt om er iets langer over te doen en iets meer rust te nemen. Als broertje maak ik me dan toch wel een beetje zorgen. Dat dan weer wel.
  9. Paul:
    Hoi Peter, hoi Gerda,
    Jullie ook veel succes en voorspoed op de Portugese Camino. Ik denk dat ik net Spanje binnenkom, wanneer jullie Santiago bereiken. Buen Camino! Paul.
  10. Paul:
    Hoi Frank,
    Geen zorgen! Ik ben nu iets wijzer en let beter op tijdig eten en drinken (inkopen). Ook wat meer aandacht voor hygiene, altijd de badslippers aan en mocht de douche té smerig zijn, sla ik douchen een keertje over. Mocht ik toch iets oplopen, zal ik nu direct naar de eerste hulp van een ziekenhuis gaan en niet meer naar zo'n mobiele arts. je kunt niet alle risico's uitsluiten, maar hier thuis loop ik die ook dagelijks.
  11. Marianne:
    27 februari 2016
    Super dat je verder gaat!!! Goeie reis!
  12. Bert en Mies:
    Hoi Paul,
    Geweldig om te horen dat het weer goed met je gaat.
    Doe het rustig aan en vooral genieten van alles wat je op je pad tegenkomt. We wensen je heel veel succes.
    Groet, Bert en Mies van Hoorn
  13. Paul:
    Hoi Marianne,
    Ja ik vind het ook super om verder te gaan ... nog effe geduld tot 15 april!
  14. Paul:
    Hoi Mies, hoi Bert,
    Ja herstel gaat erg goed, ik probeer elke week weer een km langer te wandelen en zit nu al ruim boven de 20km. Of en wanneer de knie volledig hersteld is weet ik niet, ik schat dat ik nu rond 90% zit. Vreemd genoeg heb ik wel wat last van mijn knie als ik een hele dag zit (werk), terwijl het goed voelt als ik veel beweeg!
    Toch zal ik het inderdaad wat rustiger aan doen met de km's dit jaar.
  15. Dannis:
    Hoi Paul,
    Dat zijn goede berichten. Ik zie je nog zitten in de refuge net na Vezelay nadat je met de auto was opgehaald nadat je verdwaalt was. Gezellig later op de camping ik in mijn tent en jij in de geleende tent omdat je zogenaamd geen tent bij je had. Dat was voor mij ook de enige keer dt ik de tent heb gebruikt. Moet nog vaak terugdenken aan de reis en de vele ontmoetingen. Ik wens je veel succes en laat al je onzekerheden thuis, Heilige Jacobus kijkt met je mee.

Voor mijn leuke herinneringen heb ik een filmpje gemaakt van de foto's. Jij komt er ook nog in voor. Vele groeten Dannis.

16. Paul:
    Hoi Dannis,
    Knappe prestatie, in 93 dagen gelopen!
    Dank voor filmpje (ik heb het ook onder de links geplaatst), erg mooi!
    Fijn dat Ton ons indertijd met de auto kon ophalen, we waren maar liefst 15km van het einddoel verdwaald op GR300 i.p.v. de pelgrimsweg.
    Tja die tent was ik "vergeten", met de hoop op onderdak in een huisje. Helaas dus die huurtent gekregen. En je weet dat een tent s'morgens nogal vertraagd, zeker wanneer ie nat is geworden. Toch gaat ie dit jaar weer mee, geeft een extra stukje zekerheid.
    Groet,Paul.
  17. Maikel:
    29 februari 2016
    Hey Paul, leuk dat je weer een blog gaat bijhouden. Super dat jij het probeert af te maken. Veel succes.
  18. Paul:
    29 februari 2016
    Hoi Maikel,
    Ik krijg toch geen rust, alvorens de tocht is afgemaakt. Nu dus een vervolg. Hopelijk red ik het dit jaar tot het eind!
    Ik heb al heel wat kaarsen in de hens gestoken en bovendien is het dit jaar het heilige jaar van de barmhartigheid, allicht zit er ook wat barmhartigheid voor m'n knie bij!?
  19. Brigitte:
    8 maart 2016
    Hoi Paul, ik wens je heel veel sterkte en succes bij je vervolg op je pelgrimstocht naar Santiago de Compostella! Verheug me erop om je geweldige reisverhalen weer te lezen. Alle goeds, groetjes Brigitte
  20. Paul:
    8 maart 2016
    Hoi Brigitte,
    Dank je! Nog een dikke maand, ben benieuwd hoe het dit keer gaat (verr)lopen!
  21. J. Devue-de Hoon:
    22 maart 2016
    Hallo Paul het is gelukt.
    Fijne paasdagen en tot ziens
    Tante Jaantje
  22. Paul:
    23 maart 2016
    Mooi, dan kan ik de 15e met n gerust hart vertrekken!
  23. Jeannie:
    .Hallo Paul goede reis.
  24. Paul:
    11 april 2016
    Dank je wel Jeannie! Nog enkele dagen, dan kan t feest beginnen.
  25. J. Devue-de Hoon:
    11 april 2016
    Hallo Paul nog even he ! ik ga je weer op de voet volgen hoor.
    Veel intentie op je reis, steek af en toe maar een kaarsje aan.
    een goede gezondheid, goed weer, en een goede reis.
    Veel groetjes en liefs van de hele familie Devue, maar vooral van mij
    Tante Jaantje
  26. Paul:
    12 april 2016
    Hallo tante Jaantje,
    Dank voor de goede wensen! Waar mogelijk zal ik een kaarsje branden voor veel geluk en gezondheid. Hopelijk dit jaar een probleemloze tocht. Met een rustiger tempo en wat extra voorzorgsmaatregelen zal dat wel lukken.
  27. Paul oet Sjinne:
    13 april 2016
    Goedemiddag Paul,
    de reis kan beginnen c.q. voortgezet worden! Ik wens jou veel veilige kilometers en een behouden "vaart". De wandelingen die hieraan vooraf gingen mogen ertoe bijdragen dat de eindbestemming deze keer zeker gehaald wordt. Kijk je onderweg wel uit voor enge beestjes en voor mooie vrouwen!?
    God zij met jou - tot ziens Amigo ... Paul oet Sjinne
  28. Paul:
    13 april 2016
    Hoi Paul,
    Ik zal goed uitkijken onderweg en neem je raad (deels) ter harte. Die voorafgaande wandelingen evenaar ik denk niet dit jaar, maar het zit er toch wel in dat ik Santiago dit jaar ga halen.
    Groet (ook aan je 3 vrouwen) en tot later dit jaar,
    Paul.
  29. Theo en Lenie:
    14 april 2016
    Vanaf morgen gaat de reis en wandeltocht weer beginnen.
    We wensen jou een vlotte reis naar Limoges, waar je vorig jaar gestrand bent door een infectie. Daarna veel genoegen bij het vervolgen van je voettocht naar Santiago. Ook kijken we uit naar je belevenissen onderweg en de prachtige foto's, die we van jou gewend zijn.Veel plezier en voorspoed bij je wandeltocht.
    Pa en Ma.
  30. Paul:
    14 april 2016
    Hoi Pa en Ma,
    Jullie alvast bedankt voor het verzorgen van mijn katten!
    Hetzelfde fototoestel gaat mee dit jaar en ook de website voor de blog is hetzelfde, dus waarschijnlijk meer mooie foto's. Tja en over de belevenissen valt nog niks te zeggen hé ... die starten zometeen pas.
    Groet en tot ergens eind juni, Paul.